cambodiaaaaa!

5 december 2014 - Tambon Ban Tai, Thailand

Kep verlaten en op naar Kampot, een stadje met veel europees ogende gebouwen (de architectuur dan, invloed van de Fransen, maar niet goed onderhouden). Ze zijn hier erg fan van kerstlichtjes snoeren, overal in bosjes of om restaurantjes aan de rivier om de boel gezelliger te maken, daar slagen ze wel in! Busritje was trouwens nog geen half uur, wow! Wat rondgelopen op zoek naar n hostel, eerste vol dus dan maar met n aardige tuktuk meneer mee naar mad monkeys, wat verder uit t centrum maaaaar met zwembad! En de bedden, voortreffelijk en alles is schooooon: perfect Jammer alleen dat er alleen maar Engelsen rondlopen, en dan heb ik niks tegen engelsen persoonlijk hoor, maar ze zijn wel echt altijd in grote groepen aan t reizen van bar naar strand of zwembad voor de afwisseling haha. En ik word echt n oma want ik heb echt geen zin in dat niks doen en alleen maar partyen. Het voelde echt even alsof ik in Salou of Lloret was haha. Overdag t stadje verkend, veel rondgelopen en vrienden geworden met n scooter taxi, overal waar ie me zag uitgebreid zwaaien en n praatje maken. Cambodjanen zijn vriendelijke mensen! Heerlijke versbereide dumplings gegeten in soort van bioscoop (grappig concept, film uitkiezen en kijken in een van de kamertjes) en voor t eerst in azie geziem hoe ze noodles maken, die vent had skills waar je u tegen zegt. Vervolgens aan t zwembad gelegen, heerlijk om daar n duik in te nemen na n dag zweten! In de avond met twee duitse zusjes wat gaan eten met n hele groep van t hostel (leuk hoe ze ons herkende en uitnodigde bij hun te komen zitten!). Was alleen zo moe dat ik na een biertje al in slaap viel en half aangeschoten was, dus daarna volop aan t water en op naar arcadia, een hostel waar vanavond een enorm fissa zou zijn. Nou een en al gekheid, maar niet op de manier die ik had verwacht. Hostel ligt heel vet midden in de jungle (bijna n kwartier met de tuktuk) aan de rivier, dus skinny dippen en alles was van de partij, maar ik had zin om te dansen, helaas was niemand daar mee bezig.

Vrijdag rustig wakker worden en samen met een Nederlands meisje Cecilia (die maar Engels bleef praten ook al waren we met zn tweeen, vreemd, maar ze vond engels praten leuker) mountainbikes gehuurd en lekker gefietst, onderweg de zout velden en leuke dorpjes gezien (vind t platteland leuker dan t stadje eerlijk gezegd) en naar grotten geweest. Jongetje die heel goed engels sprak leidde ons rond, en vertelde wat we allemaal konden zien in de rotsen, een olifant en n schildpqqad etc, hij had n rijke fantasie. Cecilia wilde daarna nog verder, en ik werd n beetje gek van dr dus houdoe ik ga mn eigen gang en fietste weer richting Kampot. Nu heb ik alleen de peper plantages gezien, waar Kampot bekend om staat, maar ik heb van andere fotos gezien en gegoogled dus nu heb ik t ook gezien, grapje. Als ik hier nog een keer kom zou ik dat wel willen zien, en n secret lake en chille waterval. Maar gezien t feit dat ik niet alle tijd van de wereld heb, heb besloten naar de hoofstad te gaan, iets te veel gechilld afgelopen dagen en heb echt weer de behoefte meer dingen te zien en doen! Weer lekker gezwommen en gegeten, en voor de avond had ik een firefly cruise geboekt. Nou ik denk dat ik 20 vuurvliegjes heb gezien haha, niet heel spectaculair maar de beste maand is ook januari, maar ja dat wist ik niet natuurlijk. Wel n heerlijk ontspannen avond gehad met n leuk groepje mensen die met n soort organisatie door azie of alleen cambodja reisden via n hop on hop off bus systeem. Leuk Nederlands meisje ontmoet (shit, weet dr naam niet meer zeker oeps) die ik misschien nog wel in phnom penh ga zien! Grappig om te merken dat Nederlanders en dan vaak meisjes, vaak alleen reizen, fransen bijna altijd in koppels, engelsen in groepen en duitsers met zn tweeën.

Zaterdag naar Phnom Penh op de vroege morgen, hostel al geboekt deze keer omdat ik hier Simone en Katie & David (uit Pai) weer ga ontmoeten, puur toeval maar heel leuk! Ben ook wel toe aan een stad weer, kan ik dadelijk weer extra genieten van mn volgende stop: sihanoukville en koh rong (stranddddd!). Prima ritje in de minivan, was helemaal niet vol en goedkoper dan de luxe bus die me werd aangeraden door t hostel, veel beter dus! Tuktukje naar hostel, duizend rondjes gereden want de straat was afgezet, maar uiteindelijk t hostel gevonden! Simone kwam pas eind van de middag aan, dus even in mn eentje t royal palace bezocht: mooi! Deed me denken aan die in Bangkok, jammer dat ik hm in Luang Prabang niet heb bezocht, maar zal er vast allemaal hetzelfde uitzien, net zoals met de tempeltjes hier, "same same but different". Daarna wat geshopt, allemaal leuke dingen maar kan ik allemaal niet mee sjouwen snotverdorie met mn kippenkracht en in de wat luxere wijken rondgelopen van Phnom Penh, lijkt bijna een Europese hoofstad, leuk! Al zie je nu wel hoe groot t verschil hier is tussen arm en rijk... hier rijden ze in dikke autos, op t platteland hebben ze soms geen eens een echt huis (voor hun zal t n huis zijn, maar ik kan t soms echt geen huis noemen!). Weer herenigd met Simoneeeeee, dus dikke knuffels en gegil toen ze de dorm in kwam haha. Lekker rustig aan doen en daarna David en Katie gemeet bij hun guesthouse. Had n heel andere begroeting kunnen zijn, aangezien ik en Simone nog helemaal geschrokken waren en zaten te trillen in de tuktuk: Simones telefoon was uit dr handen gerukt door twee khmer mannen op n scooter echt om de hoek van hun guesthouse, onze bestemming. Ze had hm vast om gps te checken en wij zaten ondertussen mee te zoeken met de tuktuk driver omdat ie ook niet goed wist waar t was. Wist wel dat dit gebeurt in PP, maar om t van zo dichtbij mee te maken... voelde me zo rot voor Simone! Gelukkig hebben we zelf niks en de locals waren heel bezorgd en vriendelijk. Gegeten, genoeg gedronken samen met Katie, David, een ander engels stel en Alex die we die avond hadden ontmoet. Vervolgens naar ons hostel gegaan om wat te drinken en de avond afgesloten in n lege club terwijl Simone en ik alle frustraries en rot gevoelens van de avond eruit danste!

Toen we aankwamen in onze kamer lag nog niet iedereen te slapen, integendeel. Twee Engelse stelletjes hadden ruzie, lekker schreeuwen om 2 uur s nachts in n dorm voor 10 pers. Super sociaal. Ook plakte heel de vloer, geen idee wat er gebeurd was, wil ik misschien ook niet weten. We hadden dus n geweldige nachtrust gehad, oordoppen hielpen helaaaaas ook niet echt tegen t geschreeuw. Al veel in hostels geslapen maar nooit ergens last van gehad, maar dit was echt verschrikkelijk haha. Volgende dag afgesproken met David en Katie om naar S21 te gaan, de gevangenis (daarvoor was t n school) ten tijde van de rode Khmer. Poeh, heel heftig. Vier gebouwen met elk drie verdiepingen en de kamers met een bed en martel gereedschap, cellen of fotos van alle gevangen voor en soms ook na het martelen. Het was ook zo verschrikkelijk warm en t regende, maar we hadden t allemaal koud. Met de lunch even bijkomen en samen met Simone en Alex op naar the killing fields. Poeh, dat was echt indrukwekkend ook al zie je niets meer van wat er toen heeft gestaan, alleen gesloopt nadat t was ontdekt, uit boosheid. Echt wow, wat indrukwekkend. De audio tour vertelde t verhaal heel goed volgens een route die je moest volgen. Er waren massagraven tr zien, waar soms nog kleding of tanden en botten aan de oppervlakte komen die vervolgens elke paar maanden worden verzameld. Onwerkelijk hoeveek mensen er gedood zijn daar.. en ook kleine babys die eerst tegen een boom werden geslagen met hun hoofd en vervolgens direct in t massagraf werden gegooid, soms waren ze nog geen eens dood en de moeders moesten dit aanschouwen, onverstelbaar toch... deze indrukwekkende dag afgesloten op de night market, heel leuk! Super lekker gegeten in t eetgedeelte: allemaal kleden op de grond en daar om heen allemaal street food kraampjes, lekker tussen de locals! En nog lekker geshopt, ik word steeds beter in afdingen joepie!

Maandag weer gedag gezegd tegen Simone, maar over n paar dagen zie ik dr alweer! Toen lekker zelf op pad gegaan in Phnom Penh, leuke stad al hoor ik van veel dat ze t niks vonden. Eerst achterop de motor bike naar de central market en weer lekker geld gespendeerd, maar afdingen is zo leuk! Krijg t allemaal ook niet meer mee, en sommige spulletjes zijn ook al kapot gegaan oops. Daarna naar de tempel op n heuvel, nou ik noem dat niet echt n heuvel haha maar t was wel n heel leuk plekje met een gezellig parkje er om heen. Lekker genoten van de omgeving en gezellige gesprekjes gehad met locals. Ze kunnen hier echt best wel goed engels, leuk! Heb trouwens een nieuwe verslaving, dumplings (soort broodje bapao) dus die eet ik overal waar mogelijk. Ik eet er nu helaas geen, balen. Wel heel veel zin in, dus ga zo maar weer op jacht. Daarna lekker in t hostel gezeten en wachten op mn busje naar Sihanoukville. En wat n busje was dat: super chille stoelen, wifi en naast mn hostel gedropt, wauw!! Ik ben deze luxe niet gewend haha. Nadeel was alleen dat we eerst naar Kampot reden en dat is lekker om, dus t ritje duurde wel n beetje lang en kwam in t donker aan. Nadeel van Azie, na 6 uur is t pikke donker! In mn hostel Amerikaanse broer en zus ontmoet en samen met hun en twee Duitse jongens die ik nog kende uit Kratie de stad in gegaan. God ik wist niet dat je zoveel gratis drank kon krijgen ergens. Volgens mij verdienen ze hier echt niks want kan me niet voorstellen dat iemand ook maar n dollar uitgeeft haha. Heftig avondje dus, niet verwacht haha.

Op dinsdag de boot geregeld naar Koh Rong en aangezien t vooral regende lekker chillen in t hostel, met de meest chille banken ooit. S middags over t strand gelopen, van alle kanten word je belaagd of je n massage, pedicure of geharst wilt worden, verschrikkelijk. Gelukkig als je wat verder door loopt heb je daar geen last meer van, maar mijn plan was om na t eiland nog terug te gaan, aangezien je verderop erg mooie stranden schijnt te hebben, maar ik zal nog wel genoeg strand zien haha. Toevallig toen ik naar buiten liep op weg naar de pier kwam ik Alex tegen, perfecte timing! Dus samen op de boot, en nog een leuk Amerikaans meisje Rachel ontmoet. En wauwwww wat is dit eiland geweldig. Geen wegen, alleen maar zand en strand, guesthousjes en barretjes! Samen met Alex naar ons bungalowtje op t rustige deel van t eiland, prachtig! En ontzettend duur, maar mag wel fftjes vond ik. Jammer alleen dat we n twee persoonsbed moesten delen, nah het is niet dat ik Alex nou n heel leuk persoon vind. Nee, eigenlijk is ie heel saai en vreemd (maar daar kwam ik pas achter op Koh Rong...) maar goed handig om de kosten te delen en tsja alleen ben ik niet, al wilde ik dat soms liever wel haha oeps gemeen. In de avond wat gegeten en wezen stappen! De cambodjanen op dit eiland die werken in de barren zijn zulke macho mannen en dansen en gaan totaal uit hun dak: geweldig. Naast de gekke Cambodjanen ook hele gezellige mensen ontmoet die avond, zoals n meisje uit Engeland Rio en Paul uit Geffen (hij is een de patient van Dokter Peter Berkelaar, kleine wereld haha). Heb die avond gewerkt aan mijn "flip cup" skills, ik word steeds beter in dit spel woehoe! Heerlijke avond gehad, de sfeer op dit eiland is geweldig, met iedereen maak je een praatje en iedereen staat simpelweg voor elkaar open! Enige "nadeel" van dit eiland is dat de generatoren op een gegeven 0moment uitgaan, bij ons bungalowtje al om 11 en in t centrumpje (lees: een rij met bars en guesthousjes) rond 2. In t donker naar huis werd hm niet en Alex was ik al kwijt inmiddels, dus gelukkig bij een stel kunnen crashen die ik had ontmoet en in de vroege morgen bij zonsopgang terug gelopen, lekkere wandeling!

Woensdag heb ik echt de meest luie dag tot nu toe tijdens mijn reis gehad, te lui om ook maar iets te doen... haha beetje op t prive strandje liggen (te lui om n boek te lezen zelfs), kletsen, eten, slapen en daar hield t op! In de avond ging het super super super hard regenen, en aangezien ik samen met Alex in t restaurantje zat bij ons bungalowtje, niet meer naar t centrum gegaan in de avond. Heerlijk, zon luie dag, maar een is ruim voldoende voor mij. Hoorde dat die nacht de beste was van Rio, jaloersssss! Haha, maar de dag er na wel heel goed om 7 uur opgestaan zodat ik van de hele dag optimaal kon genieten. In de ochtend in alle rust lekker snorkelen, ontbijten en iets nieuws vinden om te verblijven, 2 nachten was al duur genoeg in t treehouse, voor mij tenminste. Lunchen en via de jungle naar n strandje wat verder op, lekker via de jungle! Strand was zo prachtig, nog geen 10 mensen en t was zp immens lang, wit zand, blauw helder water... wauw! Genieten. In de middag op t centrale strand gelegen, heerlijk gelezen en natuurlijk kom je altijd bekenden tegen, zoals Dominic uit Vang Vieng. Leuk om overal bekende gezichten tegen te komen en bij te kletsen! Backpackers wereld is echt zo ontzettend klein. Had lekker de dag weer voor mezelf, want Alex slaapt vooral wat ik echt helemaal prima vind, even opladen en doen wat ik zelf wil en als ik zin heb om te kletsen luistert Alex! Of ja hij hoort het aan, ja ik maak gebruik van mn medereizigers, en hij vast ook van mij dus prima haha. Heerlijke vis gegeten van de BBQ wat ze hier overal hebben, jammie! Weer in dezelfde bar geëindigd met de gekke Cambodjanen en een hele leuke avond gehad met Danielle en Roel uit Nederlandse en twee Engelse jongens Luke en Tim. Heel leuk, er was neon verf dus ik zat helemaal onder, inclusief mijn kleding (gelukkig is alles toch al vies, smerig en bah!). We gingen van bar naar bar want telkens was er ergens een black out, dus hop naar de volgende. En elke avond eindigt t in t pikke donker aan de zee, plankton zoeken! Super cooool dat licht op als je je beweegt in t water!

Op vrijdag kwam Simone aan op t paradijsje! Na ontbijt en een zoektocht naar Danielle (uiteindelijk gelukkig gevonden!) samen met Alex een boottocht gedaan. Super leuk met zn vieren samen met twee locals de zee op. Eindelijk iets "actiefs" doen op Koh Rong! Zon leuke dag gehad, eerst gevist, de hengel bestond uit een soort kokertje met een visdraad er om gewikkeld met daaraan een steentje en wat inktvis als aas, heerlijk. Eerst dacht ik vissen, nah..... saai! Maar neeeee we hadden zo veel plezier, we vingen allemaal vet veel vissen (bij mij duurde t ff voor ze beten, maar daarna waren ze niet aan te slepen! Af en toe hadden we alleen wel ruzie met onze geïmproviseerde hengel, aangezien t touwtje steeds in de knoop ging, cambodjaan bleef ons geduldig helpen, maar werd t vissen op n gegeven moment wel zat terwijl wij nog super enthousiast bezig waren haha! Met een goede emmer vol vis naar Long beach, moet een van de mooiste stranden zijn, maar vond t andere strandje mooier! Waren tenminste weinig toeristen! Maar desondanks een heerlijk strandje, daarna werd onze vangst gebarbecued en door ons opgegeten! Lekkeeeeeer, en verser kan niet! Vervolgens met de boot er weer op uit naar n stel rotsen verder op om te snorkelen. Dat was zooooo leuk, heel veel leuke zebravisjes gespot en vooral ook veel selfies en filmpjes gemaakt onder water, blijjjjj met mn waterproof camera. Ondertussen ging de zon onder, lekker in de zee van genoten. We haalden een paar andere toeristen op en gingen in t donker weer op weg naar de haven. Onderweg ergens random gestopt en met onze snorkels het water in gesprongen om t plankton te zien. Cooooool, voelde me een kind en zat helemaal gek te doen onder water haha. Perfecte dag gehad! De dag afgesloten met de raarste pad thai ooit en met zn allen feestjes gevierd in de kroegjes, perfecte sfeer en perfecte avond!!

Zaterdags naar Sihanoukville met de boot om daarna de nachtbus te nemen naar Siem Reap, afscheid nemen van mn geliefde Koh Rong! Zo jaloers op Simone die hier nog n paar nachtjes lekker blijft! Hadden al de boot om 12 en de bus vertrok pas om 20 uur vanuit sihanoukville, dus lekker niksen en eten op t strand, waar iedereen je telkens weer lastig komt vallen voor massages, pedicures of harsen, vervelend... dit versterkte meteen mn heimwee naar t chille eiland! Bij de bus nog avonturen beleefd met n meisje dat zoooo dronken was, hikkend en vallend in de verkeerde bus stappen, en iedereen haar naar haar juiste bus begeleiden haha. Ritje ging op zich prima, gezellig knus tegen elkaar met Tomas. En ik denk dat Akex (jaaaa daar reis ik nog steeds mee, hij volgt me) heeeel graag lepeltje lepeltje met me liggen. Maar nee hij lag lekker naast mn voeten, ik zag hm balen haha. De reis was prima, "goed" geslapen maar duurde wel bijna 14 uur. Zondag was dus de eerste dag in Siem Reap, maar nogal moe na de lange reis. Samen met Paul uit Koh Rong die in dezelfde bus zat en Tom, ook Nederlands een tuktuk gedeeld en meteen afgesproken dat ie onze chauffeur wordt voor de volgende dag: Angkor Wat!! In de middag na een lunch met Alex (lekkere amok gegeten jammmmie ik hou van dit gerecht) lekker zelf rondgelopen en geshopt (te veel gekocht oeps) in Siem Reap en heerlijk rustig op n terrasje gezeten. s Avonds met Alex en Paul gegeten, maaaaar dat ging even verkeerd.. Majoska at voor het eerst sinds ik 5 jaar was weer pinda!!! Nee, dit was niet het plan. Toen ik aan t einde van mn chicken curry was kwam ik er achter dat er dus pindas inzaten. Normaal zeg ik t er altijd extra bij (nooooo peanuts, allergic, allergy, no peanut), maar even niet aamgedacht en als er pinda in zit strooien ze dat er meestal op dus zie je t wel. Maar nee hier zaten in de bodem gewoon halve pindas woeps... voelde me niet heel erg raar maar voor de zekerheid naar de pharmacy om anti histamine pilletje te kopen. Daar ook meteen gevraagd of er in de buurt een ziekenhuis was eventueel, waarna ik een kaartje kreeg van een travel doctor met een heel erg Nederlandse naam. Twee pillen ingenomen en rustig terug gegaan naar t restaurant. Paul was even weg, sleutel vergeten in zn hostel en alex was er nog. Alleen was ik toen in paniek en besloot ik naar t ziekenhuis te gaan, dus een tuktuk aangesproken. Hij kon t alleen niet vinden en na het nummer hebben gebeld zei hij dat ie gesloten was, wat ik kon begrijpen op zondagavond. Dus naar ander ziekenhuis, en weer n ander ziekenhuis waar ze hopelijk wel engels spraken. Inmiddels was ik zo bang, en tuktuk driver was heel lief en bezorgd en hielp me bij t ziekenhuis. Maar had er toch geen goed gevoel over, zou namelijk 50 dollar moeten betalen om n dokter te zien die waarschijnlijk geen eens engels kan... dus met tuktuk drivers telefoon de travel doctor weer gebeld, die opnam en na mn verhaal gehoord te hebben zei dst ik langs kon komen. Heel fijn en vertrouwd om Nederlands met hem te kunnen praten. Hij had me helemaal onderzocht en alles zag er goed uit, toch heeft ie me voor de zekerheid een injectie gegeven met steroiden (weet niet of ik t me goed herinner), moest ik 50 dollar betalen (gelukkig had ik net die dag gepind) en mocht ik weer gaan. Bij het restaurant was Alex nergens te bekennen maar gelukkig was Paul er wel weer! Hij was super ongerust, heel lief! Maar t ging weer helemaal goed met me. Helaas was Alex nergens te bekennen en ook niet te bereiken, en hij had onze sleutel (we sliepen in n "dorm" met drie bedden en een sleutel jaja). Bloed irritant, na ik van de schrik was bijgekomen toch maar richting huis aangezien we de volgende dag om half 5 moesten opstaan. Kwam Alex daar rustig aanlopen, hij was even wezen shoppen, aha dankje voor je bezorgdheid. Irritaties volop, maar meteen gaan slapen bij thuiskomst. Klojo.

Maandag was t dan zo verrrr! Angkor wat! Ik was best wel heel moe bij t opstaan en Alex was nog aan t douchen toen de tuktuk voor de deur stond en hij was ook nog eens zn portemonnee kwijt.... ik voelde me net zn moeder: draai je tas om, daar zit ie vast in. En jaaaaa hoor jezus jezus, frustraties alom. Maar gelukkig waren we nog op tijd voor de sunrise! In t pikke donker, midden in de nacht al lekker druk in siem reap; allemaal tuktuks die massaal naar angkor wat gingen samen met enkele sportievelingen die t op de fiets deden. Toen we n kaartje hadden gekocht (heel fancy met n foto van jezelf er op wauw) met de hele meute naar angkor wat. Helaas was t zo bewolkt dat de sunrise echt niks voorstelde, al was t wel heel grappig om mee te maken, alle hordes toeristen die alleen maar foto's maaktrn en geen eens meer genoten van t uitzicht. Daarna angkor wat verkend, maar dat vonden we een beetje tegenvallen in de schemering. Vervolgens met onze driver gaan ontbijten, intens duur natuurlijk, en naar de bayon en thomb raider tempels geweest! Heel indrukwekkend eb xo mooi om te zien, fotos zeggen geen eens genoeg! Tom had nog lekker n stukje in de tuktuk met ons gereden terwijl de driver steeds schreeuwde: come back come back!! Blijkbaar was daar ergens politie, oeps haha. Was inmiddels wel super warm en aangezien we er al zo lang waren en de hoogtepunten hadden gezien besloten we terug te gaan. Maaaaar eerst nog langs angkor wat, want t weer was opgeklaard en we zouden dan n niveau hoger kunnen. Was de tuktuk driver het alleen niet mee eens, pffffff. Veel zeuren en eindelikk bracht ie ons toch, het was er intens rustig! Genieten! En zo veel indrukwekkender, het uitzicht vanuit t hogere niveau was adembenemend! Goede afsluiter van deze dag. S middags lekker niks gedaan, Katie en David waren aangekomen en dus met hun lekker indisch gegeten! In de avond met Paul de pub crawl doen, super leuk! Katie, David en Alex volgde ons n beetje, wat heel gezellig was. Op n gegeven moment waren we alleen David kwijt, gelukkig was ik een keer nog best nuchter dus kon ik iedereen tot rust brengen en plannen bedenken: goed bezig mamajoska! Na de pubstreet en omgeving te hebben afgezocht met hulp van de tuktuk drivers (die mij en Katie alleen maar coke of marahuana wilde verkopen), maar naar t hostel gegaan en ja hooooor een uur later kwam meneer aankakken haha.

Met een gerust hart gaan slapen en toen stond in de vroege morgen Simone voor de deur! Gezelligggggg! In de middag Simone gemeet om te lunchen, maar eerst checken of mn visa voor vietnam klaar was. Jaaaa dat wassie maar heeeeee dat klopt niet, totaal verkeerde datum. Verdorie. Lekker boos geworden (best fijn soms) en ze zouden t regelen, mooi. In de middag lekker alleen op n terrasje gezeten en daarna samen met Simone en Katie lekker een massage genomen! In n heel achteraf gelegen straatje, leek wel bij ze in de woonkamer en de massage werd gegeven door blinden. Ofja dat was de bedoeling, maar we verdachten mijne er van dat ze niet blind was, al was ze wel heel goed. Dus heb ik nu mooi in alle landen een massage gehad! Joepie! Khmer massage was wel echt heeeeerlijk, maar soms pijnlijk haha. In alle ontspannenheid liet ik mn telefoon vallen (nogmaals soery Alejandro en gerard&hilda) en barst in t scherm, gelukkig was ik te ontspannen om me er druk om te maken en hij doet t nog joepie. Daarna meetten we Paul om naar n klein schooltje te gaan iets verderop. Hier konden we kijken hoe t er aan toe gaat en met de kids lezen en kletsen! Heeeeeel leuk om meer in contact te zijn met de lokale bevolking en inspirerend om te zien hoe goed Jimmy les geeft, een echte motivator! Kids zijn ook super gemotiveerd als je weet dat ze van maandag tot en met zaterdag naar school gaan en dan ook nog elke avomd een uurtje naar Jimmys school! Knap! Kids in Nederland doen dat denk ik niet zo snel. Helemaal uitgehongerd weer lekker Indisch gegeten en daarna lekker dansen in de pubstreet. Ongeveer in t midden heb je twee barren tegenover elkaar, temple bar en angkor what?! en in de straat er tussen danst altijd iedereen, jaaa gewoon lekker op de straat! Kan je kiezen op welke muziek je wil dansen, haha. Zon leuke sfeer hangt er! Met een meisje van 13 die armbandjes verkoopt maar eigenlijk meer bezig is met zelf lekker met iedereen dansen en dance battles houden haha. En alle locals doen ook helemaal leuk mee met de backpackers. Goede afsluiter van Cambodja!

Woendag, 3 december, mijn laatste dagje cambodja, in Nederland heeft t op sommige plekken al gesneeuwd en hier lijkt de winter (zelfs voor Aziatische begrippen) nog ver te zoeken! Nu op naar Bangkok, waar t ongeveer twee maanden geleden allemaal begon. Weer terug naar Thailand, maar dit keer het Zuiden in plaats van t Noorden: eiland hoppen! Ik ga Cambodja missen, wat een geweldig land ik wou dat ik meer tijd had om alles te ontdekken. De vrouwen in pyjamas, suikerrietwater, heerlijke dumplings, uitgestrekte vlaktes met hier en daar palmen en andere bomen, de vriendelijkheid, heerlijke eten (amok!!!) en alle indrukwekkende bezienswaardigheden. Maar wat is t toch ook wel weer heel leuk om in Bangkok te zijn, woehoeeee koh san road!! Haha de reis was wel extreem rot, met veel wachten aan de border, wisselen van busjes en enooooorme files om bangkok in te komen. Maar ee zijn er! Na even rondlopen ons hostel gevonden, in n zijstraat van koh san road! Gelukkig was t maar voor een nachtje anders kan je echt niet slapen (zit boven een club). De kamers waren verschrikkelijk, zoooo klein haha. Maar wel airco, dat was dan ook de enige luxe we haden geen eens een stopcontact en t bed was zo mini en matras? eerder een plank, douche was crappy en het douchegordijn.... tsjaaaa daar was weinig meer van over. Dus dat was zeker heel erg gezellig met Simone, eerste half uur niet kunnen stoppen met lachen haha, geweldig leuk als iemand op de wc zit vooral. In de avond wat gaan eten en de stad in gegaaaan. Gek dat om 12 uur de politie/militairen door koh san road kwamen rijden en alles afsloten... gelukkig was na een half uur alles weer volop bezig dus konden we nog even genieten van de parties op straat! Donderdag voelde we ons allemaal niet zo lekker en hebben we ook bar weinig gedaan! Lekker bij de mcdonalds gegeten jammmmmie en nu in de nachtbus naar Koh Phanghan, woehoeeeee full moon party here we come... maar eerst de reis overleven!

Mijn telefoon maakt trouwens amper verbinding met wifi dus alleen bereikbaar via facebook messenger en niet via whatsapp.

1. Oma:
    8 december 2014
    hallo majoska, wat een verhaal. Ik ben er eens goed vor gaan zitten om het te lezen.Heb een gezellige tijd gehad bij je moeder. Zijn nog naar Son geweest. Hebben lekker erwtensoep gegeten, want het was bitter koud! s avonds ruby opgehaald uit het pensioen. Je bent weer helemaal bij. Veel liefs van oma. Was leuk om je op de web te zien.
  2. Teune:
    16 december 2014
    Je verhalen boeien van het begin tot het einde.kus