Eiland chillings in Zuid Thailand!

27 december 2014 - Bangkok, Thailand

Poeh.... wat een reis, Bangkok naar Koh Phangan (nu schrijf ik t eindelijk goed haha). De busreis was oke, kon de stoel wat naar achter zetten en Simone en ik zaten helemaal voorin dus hadden een dik uitzicht haha. Maar echt lekker slapen, nouuuu nee. Om half 6 werden we in eens gewekt en moesten we eruit, nog pikke donker.. lekker 3 uur wachten (had ons gewoon lekker laten slapen in de bussss!), weer een bus naar de pier van Surat Thani, weer wachten, lopen naar de pier en jaaaaa hoor weer wachten en het was inmiddels al 1 uur voor we vertrokken. Leuk ook wel dat ons werd gezegd dat we er uiterliik 11 uur zouden zijn, tsja. Taxi naar hostel ging soepel, rond half 4 in hostel en Abbie (meisje van vrijwilligerswerk die ons meette voor de full moon partyyyyy) was allangggg gearriveerd en bezorgd aangezien wij dus eerder zouden aankomen. Eindelijk douchen en op naar Abbie! Lekker chillen aan t haad rin strand, waar al dingen werden opgezet voor t feestje en wat eigenlijk heel lelijk is maar ik zal niet zeuren, het is nog steeds mooi. In de avond naar Tomas, die moeten jullie je nog wel herinneren uit de Laos verhalen. Hij is al een hele tijd in t zuiden van Thailand en eindelijk gaan we hm weer zien! Super leuk!!! Alleen jammer dat ie al 3 weken geleden een scooter ongeluk gehad heeft en t nog steeds voor geen meter geneest en hij amper iets kan. Gelukkig zijn wij er nu om hm gezelschap te houden! Lekker chill avondje gehad bij zn bungalow en uiteindelijk sleep over want te lui om taxi naar huis te nemen haha (taxi is ook duur, elk ritje 100 baht per persoon, zon 2,5 euro).

6 december: full moooooon! Lekker bij geslapen in n enorm bed voor mezelf woehoeeee en hele dag niks gedaan en gekletst met een groep dat in t zelfde bungalow resort verbleef als Tomas. Uiteindelijk ook met de hele groep richting de full moon party gegaan: Jim, Nederlands stel Eveline en Jaap en Nicolo aka Nick, een vriend van thuis van tomas die vandaag is aangekomen! Met zn allen op naar mijn hostel, waar we Simone, Abbie en Katie & David meetten! Ging alleen allemaal even moeizaam, duurde lang, maar wel een leuk ritje in de achterbak van de jeep, chauffeur vond me maar raar dat ik als meisje achter in ging. Ik was even vergeten hoe heuvelig Koh Phangan is en hoe steil de wegen zijn haha, maar was juist leuk! Jammer dat mn vinger tussen de auto deur kwam (doet nog pijn, zielige ik) en dat de rest n beetje ongeduldig was geworden, maar na een snelle shopsessie voor n mooi fluorescerend t shirt, een douche en mooie verf versiersels op mn lichaam dankzij Katie was ik er helemaal klaar voor woehoeeee. En wat was dat een mooi feestje. Heel t strand vol met mensen, maar niet te vol, je kon aan de kustlijn nog makkelijk lopen als je oplette of je niet op een slapend, plassend, kotsend of jaaaa geen idee wat allemaal persoon stapte haha. Heel snel al Katie en David kwijt geraakt maar voor de rest de hele avond met zn allen geweest, wat een prestatie! Non stop gedanst, van een glijbaan, springen in een brandend springtouw (mij niet gezien), buckets drinken en lachen, vooral ook veel lachen ja, van zon 10 uur tot half 8 in de morgen. De sfeer was zoooo leuk dat we de hele tijd bleven bewegen en niet stil konden of wilden zitten haha. Na zonsopgang was ik alleen iedereen kwijt, met een of andere kerel van de ene kant naar de andere kant gerend over t strand en ja hooooor dan kom je iedereen weer tegen haha. Toen was het tijd om een toastie te eten en de menigte te bekijken die wegstrompelden van t strand. Steeds meer Nederlanders sloten zich bij ons aan en hilarische dingen gezien, heerlijk die dronken mensen bekijken haha. Vervolgens strompelen naar onze dorm, waar iedereen al lag te slapen, wat ons verbaasde want t was nog best druk op t fissa en t zou nog tot 12 uur s midsags doorgaan en de after after parties zelfs tot eind van de middag haha! Simone en ik twijfelde heel erg of we konden slapen en zaten al te zeuren van pfffiff gaat nooit lukken maar ongeveer 1 sec later sliepen we als een roosje.

Koh Phangan was dood de day after. Iedereen brak, sommige die al weggingen en wij gingen naar de bungalow van Tomas, lekker chillen. We dachten lekker zwemmen in hun mooie prive strand, maar o ja we waren pas om 3 uur uit bed, dus waren precies op tijd voor n perfecte zonsondergang haha. Jaap werd wakker rond 7, of ja t was dat Eveline eens ging checken of ie nog leefde haha en daarna kaart spelletjes gespeeld en braaf de taxi naar huis genomen. Maandag wilde we namelijk eens wat doen! Lekker uitgeslapen, maar nog steeds last van mn chronische slaap tekort haha. Na een stevig ontbijt een taxi geregeld naar mae haad (ofzo iets, in ieder geval een heel mooi strandje helemaal aan de andere kant van t eiland. Heel chill! Weer was alleen wat minder potjandikkie! Maar is niet erg, lekker zwemmen en snorkelen in de warme zee in de stromende regen. Het was zon fijn strandje! Niet zo druk en vies als dat in haad rin, en je kon heeeel cool over n zandbank naar n ander eilandje lopen. Voelde me net als dat moment uit de bijbel, omdat er aan allebei de zijden zee water aanspoeld. Haha! Lekker genoten en onszelf beloond met een massage op t strand, awesome! Al was dit een van de mindere massages die ik heb gehad, maar zekers wel t beste uitzicht dus dat maakte t helemaal goed. Nog eens t water in en wat zag ikkkkk naast mooie visjes, rotsen en vage onderwater naakt slakken en zee egels: een rog! Ik was helemaal bang aangezien Steve Erwin hier door is vermoord (ja tuurlijk precies dezelfde rog haha). Was heel cool, en nog n foto van kunnen maken zelfs! Zo blij met mn onder water camera! Ritje naar huis en toen begon t afscheid nemen: morgen zouden al onze wegen scheiden! Met David en Katie een biertje gedronken in ons hostel, en stiekem was t afscheid in Pai veel heftiger, zeker voor Simone. Maar die drie gaan elkaar sowieso nog zien! Toen kregen we t nieuws dat Tomas en Nick allebei in t ziekenhuis lagen sinds vandaag! Nick was al opgenomen gisteravond, na de full moon party was een wond op zn voet zo heftig en super snel geïnfecteerd geraakt dat ie zich super beroerd voelde en koorts had, die moest dus ff een paar nachtjes blijven. Tomas zat ook nog met zn wonden en ging maar hier eens langs om er naar laten kijken, mocht ie meteen blijven! Hoppa onder t mes, alles werd helemaal leeggeschraapt en open gemaakt om de infectie eruit te krijgen moet ie minimaal 5 dagen blijven en t zal pas totaal genezen over n maandje... oh nee!!! Dus Simone en ik een scooter gehuurd en op naar de arme mannen. Lekker over de steile wegen haha, maar Simone deed t super goed en voorzichtig!

De laatste avond hebben we dus heel leuk doorgebracht in hun super deluxe nieuwe prive kamer in t "first western hospital" op Koh Phangan haha. Veel gewonden, full moon is gevaarlijk! En er zijn al zooooveel ziekenhuizen hier, echt niet normaal maar wel errug nodig denk ik. Nick zag er beroerd uit, en zo voelde ie zich ook, met Tomas ging t prima voor nu. Al hun spullen lagen alleen nog in de bungalow en ze zouden morgen uitchecken dus jaaaaa hoooor wij wilden die wel ff halen, bungalow is om de hoek van t ziekenhuis. En o ja, t was n zooitje. Jaaaaa zeker dat t dat was! Moesten we ook nog voor hun hun tassen inpakken pfffff. Gelukkig waren ze ons heel dankbaar, als bedankje mochten we eten voor ze halen en mochten we zelf ook wat woehoeee. Rest van de avond/nacht films daa4 gekeken en toen was t in eens 4 uur! Oeps! Gelukkig was er een slaapbank waar we op konden blijven slapen haha. Heel chill! Verpleegkundigen keken de volgende ochtend geen eens raar op haha. Toen echt echt afscheid genomen van Tomas, hopelijk geneest ie sneller en zie ik hm nog op Ko Tao maar waarschijnlijk niet. Snel terug scooteren naar ons hostel, want ook wij moesten onze tas inpakken en uitchecken! Toen weer afscheid nemen van Abbie, maar nog veeeeeel erger van Simone en nu voor goed... of ja tot ze weer terug is in Nederland, want ze gaat nu e eerst minimaal een jaar naar Australië! En toen weer alleen verder, hoppa in de boot naar Ko Tao. Duurde allemaal weer lang natuurlijk, zoals altijd in Azië en weer dik afgezet met de taxi maar ja he, ik ben er! Voor een nachtje een hotelletje aan de rustige kant van t eiland, vooral stelletjes (huilen, nu voel ik me alleen haha) en families, want er zijn alleen maar resorts. Ik betaal ook echt veeeeeeel te veelvoor dexe ene nacht, maar t is t helemaal waard. Lekker ruime hotelkamer en een geweldig bed. Ik heb zo heerlijk geslapen, dit had ik nodig! Wilde dit al meer dan twee maanden, maar nu dan eindelijk gedaan! Meer dan 12 uur geslapen, wat ik wel nodig had na Koh Phangan. Nu, woensdagmiddag bedoel ik, begint mn duik cursus. Gisteren even yolo besloten dat ik dat wilde doen en geboekt haha. Ben heel benieuwd hoe ik dat ga vinden en of ik t kan... maar eerst even genieten van deze kant (zuiden) van Ko Tao, lekker op t strand!

Na de korte taxi rit van 10 euro, geweldige prijzen de taxis hier, aangekomen bij Bans diving resort. Wauwwww wat een mooie plek! Ingecheckt en toen werd ik in eens geüpgraded naar n betere kamer. Woehoeeee, jammer genoeg maar voor een nachtje haha. De handdoeken waren zelfs opgevouwen als olifanten, zo cute. En ik had n koelkast, tv, waterkoker, thee, zeepjes, shampoos wauwww twee dagen achter elkaar luxe haha. Even de omgeving van Sairee beach verkend: wat n leuke kleding winkels! Helemaal verliefd op alle spullen, maar westerse prijzen dus als echte Nederlander kijken kijken niet kopen haha. Tijdens de eerste les eerst kennis gemaakt met onze instructor Becky, thaise babe, en dive master Alyshia en natuurlijk de rest van de groep! We zijn met 7, broer en zus uit Denenmarken, Tina uit Denenmarken, Ashley en Sonia uit Ierland en Graham uit Canada, leuke kleine groep. Daarna de intro film gekeken, dat was saaaai haha en duurde lang! Ondertussen vragen proberen te beantwoorden, jaaaa we hadden huiswerk!! Was wel erg wennen, concentreren en opletten... vermoeiend! Rond 8 uur klaar en daarna snel wat gegeten en gelezen en huiswerk gemaakt woehoe. Helemaal kapot, heeeeeerlijk geslapen in mn lekkere bedje na een heerlijke douche. Zo fijn om ff alleen te zijn.

Donderdag vroeg op! We moesten om half 9 bij t zwembad zijn voor onze eerste les! Spannendddd! Eerst alle spullen bij elkaar gezocht: wetsuit (mini maat voor mij), flippers (reuzen maat voor mij), BCD, snorkel, weight belt, mask, snorkel, regulator (even engelse en nederlandse termen door elkaar gooien hoor) en klaar is kees! Bepakt en bezakt wandeling maken naar het zwembad. Daar eerst uitleg gehad van Becky en Alyshia over de uitrusting en hoe je alles vastmaakt en aantrekt, wat ingewikkeld allemaaal. Gelukkig oefenden we t zolang tot we t konden zonder hulp haha. Daarna zwembad in, waar werd gecontroleerd of we konden zwemmen en blijven drijven haha, nou dat lukte ons wel. Al is drijven best moeilijk joh kost energie! Daarna onze uitrusting aantrekken na een plaspauze natuurlijk en het zwembad in springen! Mask op, regulator in, rechterhand op je mask en linkerhand bij je weight bel en uitstappen hoppa t water in. Best eng met die flippers! In het water eerst geoefend met ademen, voelt gek in t begin en heb t gevoel dat ik supet veel zuurstof gebruik maar dat is normaal! Onder water, hoe dieper hoe meer, verbruik je meer zuurstof, logisch allemaal. Toen gingen we oefeningen doen zoals wat als je masker volloopt met water, je regulator t niet meer goed doet, je zuurstof op is en zo verder zodat we er klaar voor waren om de zee in te gaan morgen! Ook oefenen met zwemmen dicht boven de bodem/het oppervlak. Leuk om te zien hoeveel invloed je longinhoud heeft, als je goed uitademt zak je zo naar beneden. Ze namen echt goed de tijd voor ons allemaal en uiteindelijk waren we meer dan 2 uur later klaar dan gepland. Daarna moest ik helaaaas van kamer wisselen en oooo wat viel de nieuwe kamer tegen haha. Dagdag luxe! Maar nog steeds een prima bedje. Een uurtje later moesten we nog aan de theorie, pffff en wat waren we al kapot! De theorie besproken van de eerste hoofdstukken en daarna lekker aan t mooie zwembad gechilld! Wel fijn nu een prive kamer, lekker alleen zijn haha en uitrusten.

Vrijdag konden we uitslapen woehoeeee pas om 12 uur meeten bij de boot om te gaan duiken in de zee! Spannend! Was niet echt zenuwachtig en nadat we onze tassen hadden gepakt en lang gewacht (zoals altijd in Azië) konden we met t mini bootje naar de grote boot! Lekker met t klasje met allemaal dikke koreanen of chinezen, gezel! Aangekomen op de duikplek, ik geloof twin rock of white rock, leek allemaal op elkaar haha en toen een korte briefing over de duik van Becky. Het was best ruig op de boot mn buddy was goed misselijk, arme meid. Lekker opgepropt (het is altijd heel druk met duiken, sowieso tegen kerst en net na een full moon party) onze outfit aan en hoppa de zee in! Snel onder water omdat de zee zo ruig is! Dan voor op en Tina en ik volgde, 12 meter naar beneden en vaak genoeg equaliseren (neus dicht en door je neus blazen). Ik was n beetje zenuwachtig, want ben ietwat verkouden en alles zit n beetje verstopt (nee darmen gaan prima hoor, alleen de holtes vol met snot!) en dan kan equaliseren moeilijk gaan. Gelukkig had ik nergens last van en kon ik gewoon de tijd nemen. Eerst naar een plekje toe waar we konden zitten op de grond en een paar van dezelfde oefeningen doen zoals gisteren in t zwembad! Leuk! En ondertussen zwemmen alle vissen gewoon langs je heen, chillen een beetje midden in de groep en gaan weer verder. Daarna de oceaan verkennen! Wauwwww wat prachtig al dat koraal, de visjes, grote vissen en naar boven kijken en dan heel ver weg t oppervlak zien. Was goede visibiliteit, dus alles was heel helder te zien. Grahams lucht was alleen bijna op dus langzaam op naar boven! Voelde alsof we er maar 10 minuten waren maar waren er al meer dan 40! Geweldig!! Wel lastig uitstappen met flippers en de zware zuurstof tank, maar helemaal gehaald. Even snel de luchtfles vervangen, want gelukkig gingen we na een korte stop weer, duik nummer twee. Lskker gratis heerlijke koekjes eten en genoeg water drinken om niet uit te drogen. Tweede briefing en weer de zee in. Nadat Tina alles er uit had gegooid ging t gelukkig beter en kon ze meer van t duiken genieten. Duik twee weer afdalen en wat oefeningen doen zoals de vorige keer maar nu hadden we langer de tijd om de omgeving te verkennen. Hele mooie grote kleurrijke en kleine blauw met gele vissen en... en... en... zoveel moois wauw. Stonden wat beelden begroeid met alg en andere planten met zoveel vissen er om heen, prachtig!! Veel te snel gingen we al weer naar boven. Bij t naar boven gaan kreeg ik wel last van mn hoofd, waarschijnlijk te snel omhoog gegaan in combinatie met mn verkoudheid. En die hoofdpijn bleef de hele dag een beetje hangen! Ook wat probleempjes aan t oppervlak aangezien mn bcd er mee op was gehouden en ik niet bleef dragen. Dacht al waarom is t in eens zo zwaar in plaats van chill drijven op mn rug haha. Snel uit t water geholpen en bleek dat er een gat in zat, oeps! Weer terug en op t dak van t restaurant onder t genot van een mooie zonsondergang de theorie besproken, al waren we allemaal te moe om wat op te nemen!

In de avond gestudeerd want morgen is t examen al na de laatste duiken en we moesten ook nog eens vroeg op: 7 uur bij de boot, poeh! Zaterdag lekker vroeg ontbijten, heerlijke zwitserse muesli met melk in mn pyjama op mn kamer: geen ei, geen restaurant, wauwwww wat had ik dit gemist. Genieten. Lekker moe en wachten op de boot. Een camera man zou ons volgen en aan t einde van de dag zouden we de film terugkijken! Vet! Gelukkig had ik nu een nieuwe bcd die goed werkte. Lekker de zee in en omdat de zee nog ruiger was dan gisteren en t heel druk was op de dive site zonder lijn afgedaald, dat was zoveel leuker! Je voelt je dan echt zweven woehoeeeee, soort astronaut onder water. Bij mn buddy ging t alleen wat minder, last van de oren dus ondertussen maar koprollen gemaakt onder water en vissen spotten. Echt gaaf om iedereen ook zo langzaam om je heen naar beneden zien dalen. Ik geniet van elk moment! Nog wat oefeningen en weer de dive site bekijken. Opnieuw prachtig en je merkte echt dat t allemaal weer soepeler ging dan gisteren, blijft wel eng om dicht boven het koraal te zwemmen aangezien ik niks wil beschadigen. Weer n beetje hoofdpijn maar dat komt omdat ik ve rgeet mn mask te equaliseren dat door de druk heel strak om mn hoofd zit, zag er vast prachtig uit. En wat zagen we toen..... een schildpad!! Was super druk, alle duikers hadden zich verzameld denk ik haha. Maar zo vet! Zo dichtbij en ze zwemmen zo mooi haha! Ook probeerde ik en Tina onder water een high five, maar ging totaal mis waardoor we allebei zo hard moesten lachen dat er water i
n ons mask kwam haha. Even chillen en de tweede duik, waarbij de camera man ons weer filmde want de vorige duik was ie ons kwijt geraakt, was erg druk en visibiliteit was veel slechter dan gisteren. Tweede duik was geweldig ook al waren we deze keer niet zo diep (8 meter maar en vorige was 18) in Sairee reef (te wilde zee!) en weer zonder lijn afdalen, leuk! De laatste oefeningen op t oppervlak (die heel slecht gingen bij mij, nabootsen alsof je out of air bent en je buddy niet in de buurt is, ik vergat na de laatste keer ademhalen alleen omhoog te trappen en blies mn adem veel te snel uit haha, als dat bij mij gebeurt weinig kans op overleven haha. Toen voor t laatst een dive site bekijken. Wat prachtig en de visibiliteit hier was extreem goed! Af en toe zwaaien naar de camera man en poging twee van de high five onder water van mij en tina die soepel ging haha. En wat vond ik t jammer toen we weer om hoog moesten. Wel op een leuke manier, alsof jij of je buddy geen voldoende lucht meer had, en je je lucht deelt en samen omhoog gaat. Ging goed! Echt genoten.
I
In de middag snel wisselen van hostel, beetje jammer alleen dat ik mn (al geboekt en betaald) hostel nergens kon vinden en ik had haast dus maar ergens anders heen gegaan want moest nog leren, want straks theorie examen! Later liep ik terug en zag ik t hostel, sukkel die ik ook ben soms! Gelukkig maar n paar euro. Snel wat gegeten en op naar de "les", we waren allemaal zo moe dat t heel lang duurde voor we alles besproken hadden. Even een korte break en tijd voor t examen! Was heel makkelijk want ze hadden alle vragen al nadrukkelijk behandeld haha, en als je 100% haalde kreeg je n shirt dus ik helemaal blij bij de laatste vraag, had ik die fout hahaaa helaas. Ik balen. Daarna even pauze, w,,aarna we meette bij de bar en met zn allen de film gingen bekijken! Wauwwww hij was zo prachtig en heel grappig, ik en Tina steeds onze high 5 falen, haha en andere grappige momenten. Maar ook heel gek om jezelf zo rond te zien zweven onder water met alle mooie visjes, koraal en de schildpad! Jammer alleen dat de dvd omgerekend ongeveer een 40 euro was, pfffff daar heb ik geen geld voor. Haha daarna met zn allen eten, veel te pittige curry wajo dus geruild met Sonia, lekker macaroni eten haha. Daarna een drankje doen, ja bucket want dat had Tina nog nooit gehad wow! Daarna op met Dan, Graham en zn vriendin en Tina naar een lady boy show haha, dat was echt een van de geweldigste dingen ooit! Ze zingen en dansen (wel eng soms met die grote monden) en op n gegeven moment werden ook een paar mannen uit t publiek gehaald, en die gingen ook gezellig mee doen. Hilarisch. Daarna naar de fire shows en een gekke pool party geweest haha heel random. Gelukkig sliep ik niet meer bij Bans place maar zat ik dichtbij t centrum in n hostel, joepie! Zondag een kleine baaldag. Ik was moe en brak en t was slecht weer, balen! Maar uiteindelijk maar mn bed uit gegaan en wat rondgelopen en gezeten bij afgelegen strandjes en in n fijn cafeetje met uitzicht op alle bootjes! In de avond lekker kletsen met mn roomie en vroeg naar bed, dat had ik nodig!

Maandag vroeg de wekker gezet, zoals hoort op maandag! Ik heb bijna een normaal ritme zeg. Lekker ontbeten, en eigenlijk wilde ik naar een afgelegen baaitje gaan aan de andere kant van t eiland. Maar dat was blijkbaar veeeeel te ver en heuvel op, helaas! Dus maar naar t strand en t was nu super zonnif dus was heeeeeerlijk genieten! Lekker gelegen en gezwommen, lekker genieten voor ik naar bangkok moest. Rond t middaguur de taxi en ferry naar Chumpon, het vaste land. Had twee finnen ontmoet, Hanna en Tony en daar de reis mee gemaakt. De ferry was genieten, de zee was heel erg wild dus de boot Ko heeeeel erg heen en weer, voor de zekerheid maar een reispilletje genomen om overgeven te voorkomen aangezien we hier 3 uur op zouden zitten! Hanna vond t dood eng en gilde elke keer als we heen en weer gingen terwijl ik en Tony probeerde niet te kotsen. Niemand had overgegeven gelukkig, zaten lekker buiten en genieten van het zonnetje en de zee. Want meer dan zee was er niet te zien de hele dag. In Chumpon aangekomen, lekker fried rice en 2 uur wachten op de tuktuk naar t busstation. Was best een lang en uiterst comfortabel ritje, natuurlijk. Hoppa in de bus, ging allemaal soepel we vertrokken zelfs iets voor negenen. We zaten mrt zn drieen op de achterste rij en op zich kon ik best prima slapen. Jammer alleen dat we na n uur rijden, drie uur ergens hebben stilgestaan om blijkbaar op n andere bus te wachten, waarom! Goede vraag. Dus half slapend de bus uit en onze tassen verzamelen. Alleen was mijn tas er niet, ik kon hm niet vinden in t pikke donker. Dus ik lekker wantrouwend en duizend keer zeggen ik vertrek niet voor ik mn tas heb gezien haha. Arme thaise mannetjes alle tassen eruit halen en daar was ie dan! Ik was weer gerustgesteld. Helaas was er boven in de bus inmiddels geen plek meer, deze bus was ietwat kleiner, dus mocht ik me gezellig voegen bij de mensen beneden. Gezellig bij de wc. De geur was op n gegeven moment zo niet meer te harden dat we hadden gevraagd de bus te stoppen en er iets aan te doen: luchtverfrisser. Maar ja dat helpt ook maar twee seconden. Uiteindelijk toch weer in slaap gevallen en rond 8 uur aangekomen in Bangkok. Lekker veel te laat maar hee, we zijn er. Samen met mn finnetjes naar onze hostels gelopen en afgesproken om in de avond weer te meeten.

Aangezien ik dinsdag een fietstocht ging doen, DE fietstocht die werkelijkwaar elke nederlander in bangkok doet: co van kessel. Eerst een klein dutje en een douche (zoooo wat had ik die nodig) en toen t bootje richting co. Bootje was stampus vol, gezellig met alle toeristen, maar het is wel echt de snelste en goedkoopste manier. Ik was veel te vroeg (ook al ben ik nu al 2,5 maand aan het reizen in azie waar iedereen en alles altijd te laat is) en dus maar rondgelopen in rivercity shopping mall en koffietje gedronken voor wat energie. Op naar het kantoor, was wel even wennen alleen maar Nederlanders haha, klein Nederland in Bangkok. Snel al in n groepje geplaatst en we vertrokken al voor de afgesproken tijd, echt Nederland. Eerst kregen we een uitleg van onze gidsen, Jacky en (noname) - naam vergeten - heel grappig, thaise mensen die nederlandse woorden en zinnen kennen zoals links afslaan, langzaam, rechtdoor etc haha. Hilarisch vanaf het eerste moment al. We waren met een groep van 10, gezin met twee kids, een stel, twee vrienden Edwin en Mark en Marleen. Op naar de fietsen, goede fietsen voor Azië moet ik zeggen en toen meteen achter Jacky aan door china town. En die fietste als n gek door alle smalle krappe gangetjes en steegjes. Niet normaal wat een doolhof wie heeft deze route in godsnaam bedacht! Haha. Heel leuk om zo'n ander Bangkok te zien dan Ko San road, en het echte leven te zien. Na heel wat gezigzag en ondertussen de meest vreemde geuren en interessantste mensen gezien te hebben, stopten we bij de flower market. Kregen goede uitleg en liepen even rond en kosten toen bloemen die we gingen offeren in een tempel. En weer de fiets op, de chaos in haha. Ondertussen lachten Marleen en ik ons rot om al de Nederlandse aanwijzingen van jacky: rechtsaf slaaaaan, langzaaaam! Haha. En gingen we samen met onze fietsen n bootje in naar de andere kant van de rivier. Toen kwamen we aan bij de tempel, hier leerde Jacky ons hoe je de lotus bloem moest openvouwen voor het ritueel. Na 2,5 maand tempels in Azië heb ik nu eindelijk een beetje een benul wat de rituelen betekenen, fijn! Weer een stukje fietsen en weer n bootje in. Deze keer wat langer, en hij scheurde als een gek, dood eng want de voorkant van de boot was heel hoog dus je had geen benul van wat er voor je was, onze "kapitein" hopelijk wel haha. Gelukkig levend de country side van Bangkok bereikt. Eerst wat rondgefietst in wat sjiekere wijken, langs een paar tempels en nog meer, bijna Europees ogende huizen, zo modern! Leuk om deze kant van Bangkok te zien, enorme stad! We vervolgde onze weg naar het echte platteland, fietsen tussen de bananenbomen en rijstvelden. Lekker smalle weggetjes met daar onder water haha. Toen was t tijd voor lunch! Mevrouwtje dat ook wat Nederlands kon (genoeg rijst? meer?) had een heerlijk uitgebreide lunch voor ons gemaakt, echt gesmuld jammieeee. Noname en Jacky moesten natuurlijk meer Nederlandse woorden leren, en we dachten in plaats van lekkerding, zo standaard zullen we ze ns een beschaafd, mooi woord leren: schoonheid. Haha, de sch is wel een uitdaging maar na goed oefenen kon noname het, kan ie mooi Nederlandse chicks versieren haha.

Veel gelachen (eigenlijk de hele dag alleen maar) en toen weer een stukje fietsen naar de boot die ons weer een stukje terug bracht naar het kantoor. Nog een stukje rondgefietst voor we bij ons laatste boot tochtje aankwamen, met onder gaande zon en Wat Arun op de achtergrond over de grote rivier in bangkok crossen met onze gestoorde chauffeur! Mooi de skyline kunnen zien. Heeeeel erg jammer dat t alweer t einde was van onze dag. Wat een geweldige dag. Samen met Edwin en Mark het bootje genomen richting Ko San Road, wat minder druk gelukkig deze keer en afgesproken vanavond te meeten samen met mn finnen. Ging alleen niet zo soepel, en is uiteindelijk ook mislukt aangezien de wifi in t hostel t niet deed en t heel lang duurde voor ik wifi had. Met een beetje geluk wel mn Finnen gevonden en toen op Tonys laatste avond in azie de aziatische specialiteit, hotdog, gegeten. Jam. De laatste avond van zn reis moest natuurlijk goed af worden gesloten op Ko San Road. Per toeval kwam ik Graham en zn vriendin in de 7 eleven tegen en die joinden ons voor buckets. Hele leuke avond, alleen was t heel rustig in Bangkok nu vergeleken met twee weken geleden. Toch nog n leuk feestje van gemaakt en toen raakte we Kristie en Graham kwijt, een groot mysterie haha (nog steeds niet opgelost, hopelijk leven ze allebei nog). Niet te laat gemaakt, omdat zowel ik als Tony nog onze tassen moesten inpakken en moesten vliegen! Helaas was me geen goede nachtrust gegund, die ik wel behoorlijk nodig had na die slaapbus nacht. Wekker van de jongen onder me ging af, vanad 5 uur tot half 7 met tussenpauzen van een kwartier. Geweldig, dorms...

Maar vandaag, 17 december, op naar mijn laatste bestemming, de tijd vliegt, ik vlieg (yesssss vliegen ipv bussen en boten) zo naar Ho Chi Min City, vietnaaaaam. Heel veel zin in! Eerst ontbijtje bij de 7 eleven, en daarna inpakken, wat shoppen, voor de zoveelste keer afscheid nemen en wachten op t busje naar t vliegveld!

(Loop een beetje achter met mn blog, oeps! Nu al een dikke 10 dagen in Vietnam! En iedereen nog fijne feestdagen!! Liefs)

1. Oma:
    27 december 2014
    hallo Majoska, Ik heb met veelplezier je reisverhaal gelezen. Je kunt wel een boeek schrijven. Het is vandaag 27 december. De kerst is voorbij. Daar heb je in Vietnam waarschijnlijk niets van gemerkit. Gisteren ben ik bij Jogebeth en Cees geweest en hebben we in Ede gegeten. Dat was een kerstbuffet. Nu weer een rustig week-end. Vrijdag 2 januari komen je vader en moeder en Maarten bij mij. Ruby komt ook mee. Heel gezellig. Veel liefs van oma
  2. Teune:
    27 december 2014
    Ha lieve Jos,we hebben weer een stukje met je meegereisd. Geniet nog maar volop (is waarschijnlijk overbodig).
    Dikke kus
  3. Oma Berkelaar:
    27 december 2014
    Hallo majoska, oma is met Brecht een paar dagen met kerst bij ons ( Anneke en Willem) en we proberen de iPad van oma uit. Hoe was het met de kerstdagen daar in de tropen? Anders denk ik! Wij haden een Harry 4 uur in de oven en een Charlotte in de koelkast !! Was een smakelijk setje. Veel plezier nog de laatste weken daar. Voor je het weet zit je hier weer in de regen en oosten wind en sneeuw ( hier niet hor maar in het zuiden wel veel! ) geniet er nog even van en pas goed op jezelf. Groet oma, Willem ,Karlijn , Marit, Brecht en Anneke
  4. Luuk en Linda:
    1 januari 2015
    Hoi Majoska,
    Bedankt dat je al je avonturen met ons deelt! Heel leuk om te lezen ... je zou er zin van krijgen om ook eens die kant op te gaan :) Ondertussen 2015 geworden...beste wensen van ons en nog hele mooie dagen daar in Vietnam !!!! Tot binnenkort.
  5. Jan-Hein:
    14 januari 2015
    Ha Majoska,

Genieten om je verhalen te lezen. Heel veel 'haha' erin, heerlijk!
    Vandaag even 'bijgelezen' voordat je vanmiddag weer thuis komt. Een goeie reis en we hopen je op Schiphol te zien en snel nog wat meer verhalen te horen ('haha').

Groeten,
    Margo en Jan-Hein