Four thousand islands en eerste week Cambodja!

20 november 2014 - Krong Kaeb, Cambodja

Na het afscheid van onze Zwitserse vriendjes, met de sleeper bus naar Pakse, het Zuiden van Laos. Eerst heel veel wachten op deze bus en veel onduidelijkheid maaaar we zaten er in. Ik lag helemaal achterin een "groot" bed wat ik met Simone deelde met twee vreemden. Best gek zo naast wildvreemden slapen... we dachten eerst dat er nog een vijfde persoon bij ons zou komen te liggen, maar de nummering van de bedden bleek gewoon niet te kloppen haha! Ik was verder erg gelukkig met mn lakenzak op dat moment want of t nou echt schoon was... denk t niet! Eerst n filmpje gekeken en avonturen beleefd op de hurk wc in de rijdende bus, lekker slapen. Moest alleen zooooo vaak plassen dat t verschrikkelijk was. Toen we n stop maakte kon ik gelukkig lekker buiten in de wildernis plassen! Daarna gelukkig in n diepe slaap gevallen en voor ik t wist waren we in Pakse! Rond 6.30 am kwamen we aan, weer wachten op n bus en veel switchen van minivans, maaaaar ik ben inmiddels een getraind reiziger dus ik slaap werkelijkwaar overal. Laatste stukje met de boot en toen arriveerden we op Don Det, een van de four thousand islands. Helaaaaas was er geen stroom dus geen douche en we voelden ons zo smerig! Dus besloten om maar meer te gaan zweten en fietsen te huren om t eiland door de fietsen. Ook de brug overgestoken naar Don Khon en n enorm ruwe waterval bezocht. Daarna op n strandje gechilld en in n hutje n dutje gedaan: genieten! Die rust en het is zo mooi hier wauw, genieten! In de avond heerlijk indiaas gegeten, schattige (ik gok Indiase) man runde het restaurant in zn eentje, en hij had t erg druk; zo ongeveer heel t eiland at daar haha. S avonds is er alleen niets te doen en eigenlijk waren we ook dood op van de reis dus lekker vroeg gaan slapen!

Op maandag vroeg op, zoals het hoort op maandag maar ik heb inmiddels geen daggevoel meer, ook geen idee welke maand het is, welk jaar weet ik nog wel trouwens. We gaan kajakken, joepie! Hadden gisteren een stel ontmoet, vrouw is nederlands en man een brit die inmiddels samen in Nederland wonen, en samen met hun hadden we dit dag tripje geboekt. Na n ontbijtje direct de kajak in, Simone en ik waren alleen een beetje sloom, te druk met kajak selfies en proberen te communiceren met elkaar om alle kleine eilandjes (toppen van bomen die boven t water uitstaken) te ontwijken. Helaas een paar keer toch een eilandje opgevaren haha, dus zaten we vast en lagen we weer achter. We werden echter steeds beter, het lukte ons niet een nogal groot takkeneilandje te ontwijken (verschil tussen rechts en links peddelen blijft soms lastig voor mij) dus toen maar met volle vaart er door heen, natuurlijk gillen als echte vrouwen haha, moet er hilarisch uit hebben gezien jammer dat er geen foto van is, rest van de groep lag in een deuk namelijk. Vervolgens veilig een ander eiland bereikt, korte trekking naar de kleine waterval, nou moet zeggen die was al behoorlijk wild en groot en daarna even chillen en afkoelen op t "strandje", was heerlijk en de schittering in t water van kleine goudstukjes was mooi! Hoppa, weer de kajak in, ging al soepeler! Heel stuk gekajakt naar n heel breed stuk van de mekong tussen cambodja en laos in voor de irrawaddy dolfijnen! Lang stil gelegen in t water, maar geen dolfijn te zien. Geen straf want de omgeving is zo mooi, dus lekker bruin worden midden in t water. Toen we net weg wilde gaan lieten de dolfijnen zich eindelijk zien, zon 200m verderop. Maar ik zag ze niet, iedereen helemaal in extase haha en ik miste t moment elke keer, gelukkig spotte ik ze uiteindelijk meerdere malen. Op de terug weg naar de laos zijde spotte we in eens een dolfijn super dichtbij onze kajak! Zoooo vet, nog even gewacht en toen ie weer boven water kwam was ie echt recht voor Simone en mijn kajak, eerste rang! Heel vet om te zien als je lekker in je kajak zit. Daarna geluncht, Simone leefde zich uit met lokale kids en werd uiteindelijk geslagen met een houten pistool maar ze hadden lol! Haha, lekker actief en weer in de kajak, vervolgens de kajaks ingeladen in n vrachtwagen en ons zelf er ook bij gepropt op naar de grote waterval die werkelijkwaar enorm was, zo robuust en wild. Deze waterval maakt dat scheepvracht in dit deel van de mekong niet mogelijk is. Laatste deel naar ons eilandje ging ook weer wat moeizamer, tegen rare stroom in en vast komen zitten in n richel, maar de dag moe, maar voldaan afgesloten met een biertje naast de rivier, genieten!

Dinsdag op naar Don Khong, the big island, dat was n hele reis aangezien er van Don Det geen boot gaat naar big island, dus eerst met t bootje naar t vaste land, daarna de bus en toen weer n bootje. Tweede boottocht was een groot feest met onze tour guide mister phoumi, hilarische vent. Met zn 6en bereikten we t eilandje en op dat moment waren er oprecht misschien nog 5 toeristen? Bijna een onbewoond eiland gevoel! Een rondje gelopen over t eiland, zo leuk dat t niet zo toeristisch is en je t echte leven mee maakt. Werd ook weer goed aangestaard door de locals, fijn dat ik voor zoveel vermaak kan zorgen zonder iets te doen! S avonds wat gegeten met Simone terwijl de vliegjes en andere beestjes ons en t eten aanvielen (jammie extra proteïnen!), lekker n filmpje gekeken op de kamer en vroeg gaan slapen. Woensdag lekker rustig aan gedaan in de ochtend, ontbeten met twee Britse meiden Jenny en Lisa die bij ons op de boot zaten en daarna op zoek naar de enige automatische scooter op t eiland! Helaas konden we die niet vinden dus toen we weer bij ons guesthouse waren om te vragen waar we die verrekte scooter konden vinden, en we volop in discussie waren over de plek viel ons gesprek stil aangezien we in de verte een jongen met baard en bril en n beer lao shirt zagen lopen... emiliano!!! Simone en ik waren zoooo verrast, we hadden namelijk nog contact gehad maar hij zou pas in de avond op ons eilandje kunnen zijn en tsja volgende dag vroeg zouden we al weer vertrekken dus zou hij gelijk naar Don det gaan, althans dat dachten we haha. Zooooooo leuk dat ie ons even expres kwam verrassen. Grappig dat t dan zo vertrouwd voelt ook al ken je iemand amper 2 weekjes, voelde ook alsof ik hm al weken niet had gezien, dus weer lekker knuffeleeeeen.

Met zn drieën scooters gehuurd: Emiliano helemaal blij met zn manual scooter en wij hadden lekker de automatic, joepie! Problemen begonnen al bij t tanken, want natuurlijk krijg je je scooter met n lekker lege tank. Meneer pompstation had alleen geen benzine meer, waar we achter kwamen na n kwartier aangezien hij geen Engels en geen Frans begreep of sprak. Inmiddels kwamen Jen en Lisa ook op hun scootertje aangesjokt, hadden nog nooit op n manual scooter gereden dus dat was heel erg wennen! Jongetje dat iets engels sprak hielp ons en uiteindelijk arriveerde een nieuw tankje benzine, perfect! Gieten ze vervolgens met n maatbeker van 1 L in een 1,5 L fles en via een trechter in de tank, wat n systeem. Eindelijk op weg; de wegen waren nogal vol met gaten en simone houdt van mij plagen dus dat was n hoop gehobbel haha. Langs vele dorpjes gereden, maar toen moesten we stoppen: de shitty bike van Jen en Lisa had naast geen werkende benzine meter, snelheidsmeter en de meter die aangaf in welke snelheid je zat ook nog een lekke band! Gelukkig waren we dichtbij een repair shop, met n lieve meneer die voor n euri de band plakte. Iedereen blij, maar niet voor lang, want hij was weer lek haha. Lisa achterop bij Emiliano en Jen reed vervolgens voorzichtig door tot we n andere (hopelijk betere) repair shop hadden gevonden. Daar bleek t gat een scheur te zijn geworden dus moest de hele binnenband vervangen worden, gelukkig kost dat geen drol en daarna bleef ie t weer doen! Beetje rondgekeken bij een tempel en verder gereden naar n groter dorp. Aan de mekong vervolgens met zn allen een hele mooie zonsondergang gezien! Helaas toen in t pikke donker terug moeten rijden, en ja de scooter van Jen en Lisa viel bijna uit elkaar dus hadden ze natuurlijk ook geen licht haha. Gelukkig zijn we veilig thuis gekomen! De avond met zn allen afgesloten (na n douche want we stonken natuurlijk weer van de liters (opgedroogd) zweet!) met lekkerrrr eten en met Simone en Emiliano in de middle od nowhere sterren gekeken en de grootste vallende ster ooooooit gezien. Perfecte laatste dag Laos, morgen op naar Cambodja! Maar wat is Laos een prachtig geweldig land, heerlijke weken gehad!

Donderdag eerst afscheid nemen van Emiliano en daarna van Simone. Lekkere wijven die we zijn moesten we natuurlijk wel wat traantjes laten ook al zien we elkaar weer over n kleine maand weer ergens in Cambodja en anders op de full moon party in Thailand! Samen met Jen en Lisa, die ook naar Cambodja gaan, in t bootje met geliefde mister Phoumi naar de overkant, duizend uur wachten op de bus en vervolgens via enorme omweg naar de border. Lekker opgelicht en veel te veel betaald voor mn visa, maar goed hij is binnen! Veel chaos en uiteindelijk in n busje gepropt met allerlei Nederlanders en een paar Israeliers richting kratie. De weg was verschrikkelijk en we zaten met veeeeeel te veel in t bussie, maar het was eigenlijk heel erg gezellig! Nederlands cursussen gegeven, liedjes gezongen en flauwe grappen gemaakt, dus een grote Nederlandse gezellige boel. Gelukkig werden na een paar uur een aantal gedropt, want die moesten van bus wisselen en hadden wij meer ruimte. Zon tien minuten later kregen we alleen een lekke band, en in plaats van die band verwisselen werd er een soort apk gedaan, alle banden vervangen, motortje gecontroleerd... daarna ging het snel en had ik Kratie bereikt! Kratie bestaat ongeveer uit een straat met 3 zijstraatjes, en ik denk dat daarom ook iedereen in t zelfde hostel zat haha, het is hier ook helemaal niet zo toeristisch trouwens. Maar de afgelopen dagen ben ik alleen maar in rustige plaatsen geweest met n handje vol toeristen, fijn! Ik kwam s avonds aan, en heb voor t eerst alleen gegeten sinds ik aan t reizen ben! Was even wennen, maar ook wel heel fijn even alleen zijn een avondje.

Vrijdag beetje uitgeslapen, ontbeten en toen gelukkig vriendjes gemaakt met twee Zwitserse meisjes Alessandra en Sara. De ochtend en begin van de middag lekker genikst (en duizend keer op en neer naar de atm in de hitte omdat mn pas t niet deed en ik mn pincode vergat, uiteindelijk wel gelukt godzijdank) en in de middag t bootje naar t eilandje aan de overkant genomen. Eilandje is zo klein dat we t in minder dan n uur hebben rondgefietst met genoeg stops om veeeeel fotos te maken! Heel leuk om te zien hoe de mensen hier zo vredig leven op t platteland en oprecht gelukkig lijken met wat ze hebben. De kids zijn ook zo lief, elke keer stormen ze uit hun huisjes naar de rand van de weg om heel hard helloooooo te schreeuwen tegen de toeristen haha. In de avond samen met Ceciel, een meisje uit Utrecht mooiste plekje van Nederland (lekker over Utrecht praten met iemand, leuk haha!) dat die dag was aangekomen lekker amok gegeten (typisch gerecht in cambodja) en gechilld in de gemeenschappelijke ruimte van het hostel. Verder is er niks te doen hier, dus maar weer lekker vroeg naar bed! Dit is echt goed voor me zeg haha. Zaterdag was eigenlijk mn plan om door te reizen maar we hadden het heel gezellig met zn 4e dus ben ik gebleven. Een scooter gehuurd, ik weer lekker achterop en gewoon rijden zonder doel! Heel leuk om de omgeving zo te verkennen, en ik zie nu al wel goed de verschrillen tussen bijvoorbeeld Laos en Cambodja. De mensen hier dragen pyjama's, heel bijzonder, een broek en blouse gemaakt van dezelfde kinderlijke, kleurrijke stof. Helemaal hip hier! Ook zijn de tempels weer anders, de natuur (veel vlakker hier en meer velden met een paar bomen) en zijn de mensen gewoon super vriendelijk. Het enige nare vind ik dat ik nu al menigmaal kids (die sowieso alleen in n shirtje rondlopen) lekker op de straat, voor n winkel of ja eigenlijk over al plassen. Of ja ook poepen. En de moeder ruimt de drolletjes wel op hoor. Bah. Maar we hebben een heerlijke dag gehad en stom om weer afscheid te moeten nemen, zij gingen namelijk door naar Laos!

Zondag een lange lange tocht voor de boeg: van Kratie in t noord oosten naar Kep aan de kust. Lekker vroeg vertrokken en het ging allemaal voorspoedig gezellig in n busje vol met locals, behalve dan dat ik door miscommunicatie ben vergeten voor mn overnachtingen in kratie te betalen (oeps). Eigenaar belde de chauffeur en die gaf de telefoon door aan mij, of ik t dan aan de chauffeur wilde betalen, okeee prima. Ik snap dus niks van die Riel en dan heb je ook nog dollars..... ik dacht al wat krijg ik veel terug maar goed haha. Nog een stop gemaakt voor ontbijt, waarbij ik uitgebreid werd aangekeken en aangestaard. Grappig ook om te zien dat wanneer een busje stopt allerlei verkopers met fruit of drinken er naar toe snellen en de deur zo wat blokkeren om maar te kunnen verkopen. Vaak zitten er ook bedelaars bij en echt in Nederland zou zo goed als niemand iets geven maar hier geeft iedereen wat geld. Rond 12 uur in Phnom Penh aangekomen en hier zou ik van busje wisselen. Eerst even wachten, tot dat de chauffeur zei dat ik achterop de scooter moest bij een of andere vent, gezellig met mn backpack op mn rug en rugzak op mn buik. Lief mevrouwtje waar ik wachtte beeldde uit dat ik op mn tasje moest letten omdat de hoofstad bekend om t stelen staat, en hielp me met het slim bevestigen er van, zo vriendelijk! Eigenlijk vond ik t super leuk achterop dat scootertje door de drukke stad! Heel wat anders dan die rustige verlaten steden en eilanden waar ik de afgelopen tijd ben geweest haha. Toen kwamen we aan bij een soort lokaal busstation waar werkelijk waar iedereen je probeert in zn busje te krijgen, chaos! Was allemaal onduidelijkheid want ik moest naar Kep en geloof dat er niks meer reed, maar ja had voor de hele reis al betaald alleen t gaat hier natuurlijk een beetje random altijd. Allemaal mannen die probeerden te helpen en uiteindelijk belde de chauffeur op die wel Engels kon gelukkig, of ik nog 2,5 dollar wilde dokken want jaaaaa het was high price naar Kep. Aha. Natuurlijk. Hem duizend keer proberen duidelijk te maken dat ik voor de hele reis had betaald, maar dat had geen zin dus maar betaald. Drie keer in en uit hetzelfde busje gestapt, maar uiteindelijk kon ik toch mee. Voelde me zeeeer ongemakkelikk maar kon me uiteindelijk wel ontspannen en inzien dat de mensen echt t beste met me voor hadden. We haalden nog een aantal mensen op en toen ie hutjemutje vol zat konden we gaan. Voorin naast de chauffeur een tandenloze oma met kleinkind dat echt keek als mister bean, wel n cutie. Daarachter de vrouw van de chauffeur en zon 5 andere dames gepropt op t bankje, daarna ik met n gezin die super vriendelijk me steeds drinken en eten aanbood en achterin allerlei mannen gepropt en een paar tieners. Zweten geblazen dus! Gelukkig werd t busje steeds leger, rn ik heb echt leuke kleine dorpjes gezien onderweg (en mensen die me met open mond aangaapten haha) en leuke gesprekken gevoerd met een local die engelse les gaf aan kids hier en die alles vertaalde zodat ik met wat andere locals kon praten. De vrouw van de chauffeur was zo lief en telkens zorgde ze dat snel de deuren werden gesloten als er n groepje mannen voor stond die me lekker aan t bekijken waren, als we iemand afzetten. Al voelde ik me ook niet zozeer onveilig als de deur openstond. Busje liep leeg en vervolgens stopte we ergens waarna ik bjj een oud lief mannetje achterop de scooter werd geplaatst en hij zou me naar Kep brengen. Weer echt een super leuke tocht gehad en zo jammer dat ik mn camera niet kon pakken om fotos te maken onderweg, was prachtig! Uiteindelijk reden we langs de zee met ondergaande zon Kep binnen. Hij vroeg aan wel 6 mensen de weg naar mn hostel en iedereen hielp super lief en uiteindelijk heeft ie me voor de deur afgeleverd. Ook al was ie al betaald door de vrouw van de chauffeur (die toen steeds bleef zeggen I take care of you! Waarna ik haar steeds hartelijk bedankte haha) heb ik hm nog even wat extra's gegeven. Echt een geweldig ritje was het!

Bij het hostel was Joyce (meisje dat ik zon 7 jaar geleden heb ontmoet op vakantie in kreta) al op me aan het wachten, een heus ontvangst comite! We hadden hier namelijk afgesproken aangezien zij ook zo goed als dezelfde reis maakt als ik, maar ze liep steeds een beetje op me voor haha! Heel leuk dat t gelukt is om af te spreken. Van maandag tot en met woensdag eigenlijk heerlijk gerelaxt met zn tweeen. We kregen hier fietsen voor nikssss en die heb je ook wel nodig aangezien in Kep alles heel erg ver uit elkaar ligt. Maandag lekker gefietst naar het strand (dikke workout), daar gezwommen en gezond (voor het eerst sinds mn reis!!) en in t "dorpje" (is een straatje naast t strand) rondgelopen. En toen liep er in eens een enooooorme olifant voorbij waar zelfs de locals van opkeken haha. Vervolgens naar een lokaal marktje, weer een heel stukkie fietsen, en lekker goedkoop fruit inslaan. In de avond is hier ook weinig te doen dus na het eten op de crab market (kep is famousss om zn krap en ander zee voedsel) lekker in het hostel gezeten en gechilld. Dinsdag naar een zwembad gegaan, heeeeel groot en mooi vlak naast de zee. Er was niemand om te vragen of dat gratis mocht, dus maar gewoon er in gegaan. Kwamen wel wat mensen langs maar die dachten vast dat we gewoon gasten waren haha, dus echt zoooooon lekkere dag gehad! Op de terugweg naar huis alleen omsingeld door apen, dood eng (eerste keer in azie dat ik apen zie, joyce snapte er niks van die had er al zoveel gezien haha). Gisteren de dag goed begonnen met gratis pancakes omdat we maadjes erin vonden, jakkie!! En weer aan het strand gelegen. Ik word eindelijk bruin joepie. Vandaag, donderdag, weer afscheid genomen! Erg jammer, we hadden graag wel samen doorgereisd maar we gaan allebei een andere kant op. Dus nu weer in mn uppie, op naar Kampot. Dit keer geen 12 uur durende reis, maar n ritje van nog geen uur, genieten!

Hopelijk valt de lengte van mn verhaaltje dit keer mee, regelmatiger updaten helpt vast haha.

1. Teune:
    20 november 2014
    Wat een belevenissen Jos! We genieten van je verhalen.
  2. Luuk en Linda:
    20 november 2014
    ja, super leuk om te lezen Majoska! Je hebt schrijftalent!!
  3. Oma:
    21 november 2014
    hallo Majoska,
    Wat een avonturen.Was je niet bang om bij al die vreemde kerels achter op de scooter te kruipen? En die apen! Ik begrijp, dat Laos een heel mooi land is en vastniet zo toeristisch als Thailand. Ik heb vandaag een nieuwe bril gekocht. Een rib uit mijn lijf. Ik hoop, dat je hem ook mooi vindt, als je terug bent.Veel liefs van oma.
  4. Jan-Hein:
    23 november 2014
    Ha Majoska,

Heerlijk genoten van je verhaal! Is echt niet te lang, het is alsof we het zelf een beetje meebeleven.
    Fantastisch wat je allemaal onderneemt: bij wildvreemden op de scooter, bij locals is het busje. Heerlijk.
    Geniet er volop van en we zijn alweer benieuwd naar je volgende verhalen!

Hartelijke groeten van Margo en Jan-Hein
  5. Burning Man:
    25 november 2014
    Spannend hoor Joski
  6. Evertjan en tina:
    2 december 2014
    Wat een leuke verhalen en belevenissen in Cambodja ! We genieten mee van jou avonturen daar , zeker nu met dit koude en grijze weer hier, geniet d'r maar van ! Het is hier voorlopig geen bikiniweer ! Ha ha Liefs Evertjan en Tina