laos (pas op: heel boekwerk!)

8 november 2014 - Vientiane, Laos

Op het moment in de slow boat (daarover straks meer spannendddddd) dus alle tijd om mn blog bij te werken met onderbrekingen om te genieten van t prachtige uirzicht. Maandag heb ik de hele dag niks gedaan, alleen zijn was even erg fijn! Uitrusten van alle indrukken van vrijwilligers werk en chaotisch weekend in pai met te veel mensen (al was t wel heel errug gezellig!) In de avond gegeten met Kit, Dave & Katie uit Engeland, Heidi uit Finland samen met Simone (aka Queen of Pai). Aangezien het Kit, Katie en Dave's laatste avond Pai was weeeeeeer een avondje stappen. Heel gezellige avond gehad en super jammer dat ze al weer verder moesten met hun reis! Maar dat hoort bij reizen, de meeste contacten zijn zo vluchtig en je bent dan vrienden voor 2 dagen en daarna alleen op facebook haha. Daar moet ik nog wel even aan wennen. Op de weg naar huis een fransman ontmoet die geen slaapplek meer had en die uiteindelijk op de grond in een van de kamers i ons guesthouse heeft geslapen haha.

Dinsdag scootertje gehoord met Simone en de omgeving verkend, ik lekker achterop en aangezien Simone al een week in pai was kende ze de weg, handig!! Zo heerlijk om door de mooie omgeving te scooteren. Onze eerste stop was de white buddha, wat een klote eind in de hitte die trap op.... maar moet je toch even gezien hebben. We vervolgde onze weg naar een waterval, over onverharde wegen door de jungle! Bij aankomst konden we alleen geen waterval vinden haha helaas. Daarna heb ik een stuk gereden, ik denk misschien wel 20 meter haha, maar was verbazingwekkend makkelijk. Via de memorial bridge, langs de canyon en de zogenaamde aardbeien farm naar een heel mooi uitzichtpunt gereden. Lekker genoten van taart en ijs koffie (de thaise koffie vind ik zo lekker! Mierzoet maar daar heb ik geen problemen mee haha!) Ook genoten van t super schone sfeervolle toilet, weer eens wat anders dan zon verrekte hurk wc, is lastig met mn lange stelten. In de avond met Sergio uit Spanje, Simone en Heidi weer gaan eten bij Burger Queen, nog nooit zon lekkere burger gegeten (de afgelopen 25 dagen in ieder geval) dus als je in Pai bent ga daar eten!! in de avond over de markt gestruind, niks gekocht ik ben zo trots op mezelf! Haha. Heb met mezelf afgesproken dat ik pas aan t einde los mag gaan. Nog grote avonturen beleeft bij de ATM aangezien mn pas er niet uit kwam en n beeld flikkerde....... Simone bleef geljkkig rustig en mn pas kwam eruit haha. In de avond met zn vieren in n heel leuk barretje met live muziek wat gedronken

Morgen al weer het mooie pai verlaten... zo jammer! De sfeer hier is zo leuk, alleen maar backpackers en veel hippies (sommigen zijn iets te hippie als je t mij vraagt maargoed). Overdag is iedereen op pad met zn scooter en s avonds keert iedereen weer "huiswaarts"om de dag af te sluiten bij een van de vele bars en eindigen bij de club Dont cry, altijd errug gezellig. Woensdag de bus om 12 dus in de ochtend nog even met de scooter naar dezelfde waterval als zondag gegaan. Toen had ik alleen niet gezien dat ietsjes verderop nog een waterval zit, veel groter en mooier! Leuk om nog even gezien te hebben. Daarna tas inpakken, uitchecken en na enorme chaos bij t bus station in de juiste bus met onze bagage bovenop in de stromende regen (regenhoes is gelukkig echt waterdicht!) op naar Chiang mai. Met zn vieren op de achterbank was erg krap, al zat ik bij t gangpad dus had ik veel beenruimte maar was knus. De chauffeur had zn voet non stop op t gaspedaal denk ik, zeer prettig in de bergen! Ik ben mijn reispilletjes eeuwig dankbaar. Geprobeerd of Simone en ik in t vrijwilligershuis mochten slapen maar helaas. Gelukkig al van Kit gehoord van een goedkoop simpel en schoon guesthouse dus daar verbleven. Wat een matras, lekker verig ipv zo hard als een plank! Hadden een double room dus niet alles delen, erg fijn. In de avond gegeten bij een random restaurant en wat gechilld bij de vrijwilligers thuis en een drankje gedaan bij Zoe's. Heel toevallig Joeri tegengekomen en met hem en een paar uit zn hostel gedanst tot sluit (maar dat is hier al rond 2 dus best netjes!)

Uitgeslapen en op pad naar vrijwilligers office om onze reis naar Laos te regelen! Daarna ben ik zelf op pad gegaan naar Doi Suthep, tempel bovenop de berg. Gedoe om een red cap of tuktuk te regelen die me voor n nornale prijs mee wilde nemen! Hoorde dat zonsondergang en chanten van de monniken daar bijzonder was, wat rond 6 uur begint, dus een beetje op tijd verttokken. Uiteindelijk gearriveerd rond 3 uur beeeeetje te vroeg want zo groot is t niet haha ik dacht echt is dit t...... gewoon weer n tempel. Op mn gemak de trappen op gelopen en een paar rondjes gemaakt. Uitzicht was erg mooi, maar t was best bewolkt en niet heel helder helaas. Daarna maar op n bankje in de lonely planet gelezen en er was free wifi heuuuuu genieten. Rond half 6 werd t erg koud want we zaten als t ware in een wolk en ging t regenen, daar ging de mooie zonsondergang haha. Gelukkig regende t niet meer zo hard toen het chanten begon. De tempel was prachtig verlicht en de lucht op n gegeven moment fel blauw met de monniken op de achtergrond was heel speciaal. Ik vroeg me al af waarom het zo rustig was maar toen ik beneden kwam snapte ik het. Er reden geen taxies meer. Oeps...... ik dus alleen boven op de berg in t donker zonder ritje naar t centrum.... gelukkig waren er nog autos van tour organisaties die toeristen naar de tempel brachten in de avond. De tweede thaise chaffeur die ik aansprak had gelukkig plek in zn auto en wilde me meenemen. Ik was zoooooo opgelucht!! Bijna gaan huilen van paniek maar gelukkig bleef ik rustig haha. De chaffeur was zo lieffffff vroeg steeds "you okay?" terwijl ie zn duim omhoog deed. Ik keek denk ik nog een beetje bezorgd, beduusd of geschrokken haha. Hij heeft me uiteindelijk voor niks (heel vaak geld proberen te geven!!!) dichtbij mn hostel afgezet, zo lief!! Wel op dd weg terug dik verdwaald haha maar gelukkig veilig thuis aangekomen. Daarna met Simone en groep van vrijwilligerswerk uiteten geweest (mexicaans, en ik hou niet van bonen balen.... was uiteindelijk nog wel lekker gelukkig) en met een paar wat gedronken in n hele leuke jazz bar met superleuke live band! Daar n groepje andere reizigers ontmoet en mee met hun naar andere kroegen en after party in spicy gegaan. Hele leuke avond gehad en veel mensen gesproken. Ik was behoorlijk nuchter en alle dronken mensen waren goed vermaak haha.

Jammer alleen dat we pas na 5 uur in bed lagen en de bus naar chiang khong rond 10 ons zou op komen halen haha. Kort nachtje maar we konden gelukkig uitrusten in de bus. Uiteindelijk stapte twee jongens in waarmee ik n paar uur geleden nog had gekletst haha. Een er van had een enorme kater maar gelukkig zonder alles eruit te gooien de grens bereikt. Heel gezellige busrit gehad, ondertussen gestopt bij de white temple, waar ik twee weken geleden al was geweest, maar nu konden we er in en dat kon vorige keer niet, wat een geluk. Niet super bijzonder maar leuk om te zien. Helaas was t te gezellig om te slapen, maar de moeheid viel mee. De twee vrienden die allebei Flo heette gingen echter met de bus verder ipv slowboat, jammer! Chiang khong bereikt waar we sliepen in n simpel guesthouse en een nog simpelere maaltijd kregen haha, bah. Maar goed het is eten. Snacks en water ingeslagen voor twee dagen boot en met een aantal anderen buiten wat gedronken. Vroeg naar bed want we moesten al om 7 uur opstaan! Zaterdagochtend was wat chaotisch aangezien iedereens paspoort gecontroleerd werd en geld kon worden gewisseld voor het visum (moet namelijk in dollars betaald worden) en je kon ook je thai baht omwisselen in kip. Uiteindelijk in de auto naar de grens, veel wachten, nog een bus en nog meer wachten de grens over! Mensen wilde met me op de foto, dat was voor t eerst dus valt mee haha. In de tuktuk naar de slowboat die onderweg begon te roken en er mee ophield, maar gelukkig kwam er snel een andere. Op naar de boot via een super scheve steile trap waarvan ik bijna afviel natuuuuurlijk. Maar nu dus lekker dobberen naar een plaats in Laos om te overnachten en morgenvroeg weer in de boot op naar Luang Prabang. In de avond wat gegeten, wat helemaal ingewikkeld was met mn pinda allergie en in de enige bar in Pak Beng biertje gedronken met zo ongeveer de hele boot. Overal Nederlanders trouwens in dit plaatsje, dus telkens een praatje maken want dat doen Nederlanders nou eenmaal als ze elkaar in t buitenland tegenkomen.

Op zondagochtend op tijd naar de boot, was ons verteld dat we om half 9 aanwezig moesten zijn en dat de boot om 9 uur zou vertrekken. Kwamen we daar aan was de boot al helemaal vol, en er kwam geen tweede boot..... dat kon dus echt niet, mensen zaten opgepropt achterin bij de motor of moesten staan. Gebeurd blijkbaar vaker, dus eindeloos geprobeerd om een tweede boot te regelen. Dankzij n Duitse man uiteindelijk gelukt!! En aangezien wij als laatste in de boot kwamen konden we onze backpack er nog uit vissen en naar de andere boot! Moesten we alleen wel 5000 kip betalen wat nergens op slaat natuurlijk maar goed, dat is maar 50 cent. Dus nu heel chill met 40 ipv 120 mensen op n boot. En we vertrokken ook nog eens eerder lekker puuuuuh. Prima bootrit gehad, veel kaartspelletjes gespeeld met stel uit Engeland, en met onze Duitse vrienden gechilld en natuurlijk intens van t uitzicht genoten, zo mooi! Veel eerder dan verwacht Luang Prabang bereikt, of ja de provincie en niet de stad. Is blijkbaar sinds n jaar veranderd en nu moet je ook nog met n tuktuk naar t centrum na de boot rit, potverdorie. Aantal zijn gaan lopen maar dat was nog best n eindje! Wij gelukkig met tuktuk want we zijn lui en tijdje gezocht naar een goedkope slaapplek. Heel fijn met backpack en rugzak voorop over de markt struinen haha. Uiteindelijk guesthouse gevonden samen met Simone, heel authentiek (zo ruikt t ook) bij mensen in huis, maar prima om te slapen het is niet heel vies haha. In de avond alleen wat gegeten en daarna gaan slapen omdat ik me niet lekker voelde! Nu ongeveer 12 uur geslapen en rustig gedaan in de ochtend, maar voel me nog steeds niet helemaal lekker. Vooral last van (denk ik) bijwerkingen van de malaria pillen, rot spul! S middags weer geslapen en daarna de phu si berg beklommen om de mooie sunset te bekijken samen met Simone en de twee jongens uit Zwitserland (het Italiaanse deel, ik wist niet dat dat bestond stiekem haha) Emiliano en Tomas die bij ons in guesthouse zitten en toevallig ook in t zelfde hotel in Pak Beng tijdens de twee dagen slowboat. Heeeeel mooi! Maar meer mensen hadden dat idee gepikt uit de lonely planet denk ik dus weer de halve boot tegengekomen erg gezellig. Over de nachtmarkt (weer allerlei mensen tegengekomen en praatjes gemaakt, net een dorp) gelopen naar straatje met zeeeeer goedkoop prima eten. Natuuuuurlijk kom je daar ook iedereen tegen en daarna drankje gedaan in Utopia (een van de enige barretjes hier, heel mooi aan de mekong!). Heel verstandig "op tijd" naar bed gegaan, trots op mezelf!

Dinsdag heerlijkkkkk ontbeten bij bakkertje met beste croissants van Luang Prabang! Zo fijn die Franse invloeden in Laos. Daarvoor al heel vaak aangesproken door tuktuk chauffeurs die me mee wilde nemen naar de waterval "waterfallll cheap cheap" en ja als t goedkoop is gewoon doen natuurlijk dus samen met Simone gegaan! Voor je t gebied van de Kuang si waterval bereikt is er eerst een beren parkje, zeer schattige fluffy zwarte beesten. Daarna door de jungle naar t onderste deel van de waterval, zo mooi helder blauw water wittige rotsen en het groen van de bomen. Simone en ik besloten om helemaal naar boven te lopen, wat nog een hele klim was haha. Dat hadden we even onderschat, niet erg geschikt om te beklimmen met teenslippers dus op n gegeven moment maar mn schoenen uit gedaan en op blote voeten verder. Uitzicht was wel heel erg mooi. Terugklauteren was dood eng maar we hebben t overleefd! Meteen t water ingedoken en lekker gechilld, heerlijke plek daar! Toen de tuktuk naar huis, lekker gechilld in t guesthouse met Emiliano en Tomas, uiteten geweest en weer naar Utopia waar we de groep van de slowboat weer tegen kwamen. We waren alleen een beetje laat aangezien alle barretjes om 11 dichtgaan. Maaaaar daarna gaat iedereen gezellig door naar de bowling baan met de tuktuk. Dus met dr groep gaan "bowlen", buckets drinken en proberen een balletje te gooien haha (beide potjes verloren...) maar n erg leuke avond gehad. Volgende dag waren we alleen zo brak dat we niks hebben gedaan, heeeeelemaal niks. Ontbeten om half 4 s middags en samen met Emiliano en Tomas uiteten geweest en n drankje gedaan. Veel te lang blijven kletsen aangezien we morgen superrrr vroeg op moeten voor n dagje trekking, kayaking en elephant riding!

Donderdag dus een dag tripje gedaan met Simone en onze gids Gum ofzo iets! Allereerst de kayaks ophalen en n stukje rijden (zonder airco dus verschrikkelijk!) naar n dorpje in de jungle. Eerst met n gek bootje de rivier over gestoken, bestuurd door n vent met alleen n kapot onderbroekje aan, genieten. Dorpje was bijzonder om te zien! Er leefden daar namelijk drie verschillende stammen samen, die ieder hun eigen soort huisjes hadden en zo van elkaar te onderscheiden waren. Bijzonder om te zien, al voelde t wel weer n beetje gek om naar echte mensen te kijken en zo hun leven binnen te dringen. Daarna een korte trekking door de jungle naar de olifanten! Net buiten de jungle aan de rivier, helemaal niet toeristisch omdat denk ik alleen deze organisatie hier komt voor t olifanten rijden, heel leuk! Ze hadden twee olifanten, en daar mocht ik op rijden. Eerst zat ik samen met de mahout (= baas van de olifant) op de olifant, de mahout op de nek en ik op t stoeltje achterop. Maar na twee meter moest ik al op de nek van de mahout en reed ik lekker in mn eentje op mn olifant terwijl de mahout duizenden foto's maakte tot dat de batterij van mn camera leeg was (ik had hm moeten opladen... stom!!). Maar in ieder geval genoeg fotos van mij op de olifant. Olifantje wilde alleen niet echt naar me luisteren en doorlopen dus rondje duurde lekker lang. Zon gek gevoel op zo'n beest zitten, maar is best stabiel ook al zijn ze zo lomp. Hun huid is ook zo raar, met van die gekke haren haha. Daarna met de andere olifant, want de olifant waar ik op had gereden was moe, de rivier in! Haha zo nat gespetterd door olifant, en deze mahout was helemaal gek haha, moest ik ook op de olifant gaan staan. Nou mijn voeten zijn daarvoor te groot denk ik, lukte voor geen meter maar gelukkig hield hij me stevig vast (iets te....) en viel ik niet. Maar de olifanten ervaring was zo leuk!! Heel bijzonder om zulke grote beesten mee te maken.

Lekker nat vervolgens met bootje naar de kayakken en vervolgens kayakken naar de tad se waterval. Was niet zo ver, maar aangezien dit mn eerste keer kajakken ooit was, duurde t ff haha. Gum moet ook hebben gedacht van kom opppp slome haha. De waterval was een grote toeristische attractie (vooral koreanen, japanners en chinezen die trouwens overal zijn hier en allemaal even gestoord zijn) met z.elfs olifanten die gingen baden in de waterval met toeristen, maar verder een prima plek om even te zwemmen en chillen met onze gids. Daarna de tocht verder voort gezet, en ik kreeg het onder de knie. Volgens Gum was ik een professional poeh, dat doe ik ff goed. Zon mooie omgeving met de rijst velden bergen en rotsen, en verder niemand op t water, prachtig! Gum vertelde ondertussen alle details van zn leven, ook leuk. Laos is echt prachtig! Toen weer met t bootje terug naar Luang Prabang, s avonds lekker gechilld, tas ingepakt en niks gedaan, we waren moe! Vrijdag mini van naar Vang Vieng, rit zou 5 uur duren maar er waren wat opstakels, opengebroken weg, wegwerkzaamheden, stop van chauffeur 10 min na dat we waren gestopt omdat ie moest plassen en daar dus geen 2000kip voor over had bij de stop, pffffff. Keek ie ook nog lekker om met n prethoofd tijdens zn plasje, vreemd. Tijdens de rit veel geslapen, en genoten van de prachtige natuur. Alleen maar heuvels die in elkaar over gaan, en uiteindelijk een dal met rijstvelden, wauw! Helaas werden we weer niet afgezet in t centrum maar moesten we natuurlijk weer n tuktuk nemen want t is net niet loopafstand in de hitte met je backpack. Gedoe! Met een aantal die naar t zelfde guesthouse gingen een tuktuk gedeeld, spullen in de kamer, douchen, eten en party timeeeee. Gemeet met groep Nederlanders en Denen die we van de slow boat kende, en lekker gedanst op de meest schrale jungle/halloween party ooit, maar heb me prima vermaakt!

Nog niks van heel Vang Vieng gezien en dan op zaterdag weer de stad uit en tuben met dezelfde groep. Wat een belevenis was dat, haha een grote chaos haha. Lekker met je bandje van bar naar bar, veel mensen tegen gekomen van guesthouse en slow boat, zo grappig om dan iedereen weer te zien en ff een praatje te maken. Geweldig ook hoe locals bij de barren touwen met daaraan een plastic flesje gooien, die jij vervolgens moet pakken op de een of andere manier en dan hijsen je op. Het was erg druk, ook al is t geen hoogseizoen en waren ook veel barren open! En dan doe je van alles, dansen, modder gevecht, bierpong, jeu de boules, volleybal en basketbal. Vooral veel alcohol ook, dus daardoor de tijd vergeten (tube moet eigenlijk voor 6pm terug zijn).. met een groep Duitsers terug getubed in de kou en in het donker, gelukkig was ik met n grote groep! Iets eerder uit t water gegaan en met tuktuk de banden teruggebracht. En dan is t nog geen 8 uur en ben je helemaal kapot! Gedoucht, gegeten met Simone Emiliano Tomas en Dominic (had ik ontmoet tijdens tuben). Simone en Dominic functioneerde niet meer en gingen naar bed en ik ben met Tomas en Emiliano nog gaan poolen. Waar ik super slecht in ben, dus was heeeeeel frustrerend haha. Zondags samen met Tomas en Emiliano een scooter gehuurd (ik achterop gelukkig) en naar de Blue lagoon gereden. De rit op zich was memorabeler dan de Blue lagoon moet ik zeggen. Over smalle bruggetjes, kiezels, gravel, modder, zelfs door riviertjes haha. Maar Thank God Tomas reed heel voorzichtig en we hebben t overleefd zonder te vallen! Beetje gechilld in Blue lagoon en daarna weer op motertje naar een berg om een fenomenale zonsondergang te bekijken. Helaas verkeerde afslag genomen en n grot bezocht ipv de berg. Hier nam een klein lenig jong meisje ons mee de grot in en daarvan kon ik een hoofdlamp lenen gelukkig, want was pikkie donker. Was zoooo intens smal, wel heel mooi om te zien maar zijn al snel omgekeerd. Op de weg terug een enorme spin volgens de jongens, maar ik heb lekker niet gekeken hahaaaa. Dan was ik echt in paniek geraakt haha zo smal allemaal. De klim naar beneden was genieten (nee verschrikkelijk steil en plantjes die kriebelden) maar onderweg nog wel genoten van een prima zonsondergang. We stonken met zn allen gigantisch, al dat zweet haha. Nog wat rond gereden en wat gedronken bij OhLaLa terwijl we heerlijk roken. Terug naar het guesthouse en Simone, snel douchen lekker eten en wat gedronken.

En op maandag weer tuben heuuuu! Want tsja natuurlijk moesten we Tomas en Emiliano joinen, aangezien zij nog niet hadden getubed. Andere barren open dit keer, en iets minder mensen maaaaar uiteraard even gezellig en genoeg alcoholische versnaperingen. Leuke groep duitsers ontmoet waar we steeds mee verder tubede. Dit keer was t plan om wel voor 6pm terug te zijn bij het inleverpunt, helaas niet gelukt maar het was wel minder koud en niet pikke donker toen we terug gingen deze keer. Ik raakte alleen mn geliefde zonnebril kwijt, erg spijtig en al mn friends, maar gelukkig had ik de duitsers nog en wildvreemden. Met de Duitsers gegeten, slippers gekocht want mijne stonden bij t hotel en wat gedronken. Zo kapot van het tuben en deze keer redelijk op tijd gaan slapen. Dinsdags heeeeerlijk uitgeslapen, zoals elke dag in Vang Vieng aangezien ik lui ben. Lekker ontbeten met prachtig uitzicht (Vang Vieng is naast party party en tubing ook echt prachtig met wilde natuur, enorme rotsen en rijstvelden), busje geregeld naar Vientiane voor morgen en de rest van de dag gechilld bij n zwembad, heeeeeerlijk even niks. In de avond gegeten met Tomas Emiliano en Simone en uitgeweest, dusssss we lagen iets te laat in bed aangezien we morgen een ballonvaart hebben (om 6 uur s ochtends.....) haha. En jeeeeeeezus wat was dat geweldig. Opstaan om 5.15 was alleen ietwat minder, maar echt zo genoten. Onvoorstelbaar ook hoe snel je opstijgt met de ballon en hoe erg je elke beweging voelt die iemand in t mandje maakt. Zonsopgang gezien vanuit de lucht en echt ik kan het nog wel honderd keer zeggen.... Geweldig! Maar ja t ritje duurde zo'n 40 min, dus de landing moest worden ingezet. Helaas ging dit niet soepel. De andere ballon die 10 minuten voor ons was opgestegen was al bijna opgeruimd, en daar vlogen wij voorbij. Onderweg naar de landingsplaats een boompje geraakt maar was niet zon stevige boom dus daar vlogen we zo doorheen. We gingen nu alleen wel erg ver richting grond, je zou zeggen geen probleem tijdens de landing maar ik land persoonlijk liever niet in de rivier. Gelukkig lag er naast de rivier een groot rijstveld, al stonden er ook wat bomen, enorme bomen. En ja hoooor daar gingen we recht op af. Volle vaart tegen de grootste boom aan, waar we vervolgens even bleven hangen, vervolgens vlogen we met n snelvaart verder richting andere bomen en twee Japanse of Chineese of koreaanse vrouwtjes vielen daardoor om. Gelukkig bleef iedereen in t mandje. Onze piloot was denk ik zeer ervaren zoals je wel hoort.... drie pogingen later op de grond, wachten op de auto met mannetjes die ons uit de ballon konden halen. Asociale duitse man dacht ik red mezelf en spring eruit! Gelukkig bleef iedereen er verder inzitten anders schuift dat ding zo weer verder. Veilig uit t mandje in de achterbak van de jeep vanuit de middle nowhere door de modder (gelukkig een four wheel drive) via verschillende dorpjes naar het hostel terug.

Had het gevoel alsof er al n hele dag op zat, helemaal kapot! Na een ontbijtje met n busje naar t busstation gebracht (dat we zojuist vanuit de lucht al hadden gezien jaja). Daar zagen we Tomas en Emiliano want we gaan samen richting Vientiane, de hoofstad van Laos. Nog een aantal problemen aangezien we een minivan hadden geboekt ipv een enorme rot bus, maar ja miscommunicatie zoals wel vaker dus helaas moesten we toch met de bus mee, we stapten als laatste in dus iedereen zat apart, gezellig. Maaaaaar lekker liggen slapen in de bus, dus t ritje ging snel! Aangekomen in de hoofstad een tuktuk genomen naar een hostel (samen met n oude vent die heeeeeel erg bleef plakken en te veel praatte over zichzelf, irritant als je zweet als een otter en je een slaapplaats zoekt). Wat rondgelopen en wat denk je... lopen we weer langs t busstation waar we werden afgezet hahahha. Dus neem nooit n tuktuk dikke afzetters en rondjes rijden om ons te laten geloven dat t wel ver is en niet 100 m verderop haha zo hard uitgelachen door de tuktuk drivers. Uiteindelijk slaapplekkie gevonden, wat gegeten en n andere Zwitser Marc ontmoet. Ook een vriendin van Emiliano en Tomas, Russisch meisje Natalie sloot zich bij ons aan en met zn allen zijn we naar n festival gegaan. Dat was een hele belevenis wattttt een chaos en wat een mensen. Het festival is ter ere van n bepaalde tempel (ben t weer vergeten en nu geen wifi dus kan het ook even niet opzoeken!). Overal kraampjes, dart pijltjes gooien in ballonnen (ik had n flesje cola gewonnen heuuuu!), schreeuwende presentatoren en locals die meededen aan vage spelletjes, optredens van lokale boybands (ze dansten intens vrouwlijk haha) of van lady boys. Kortom, een gekkenhuis haha zoveel geluiden en zo heeeeet werd helemaal gek maar heel leuk om mee te maken, zeker omdat wij echt de enige toeristen waren. Dat was ook te merken aangezien iedereen me aanstaarde en ook niet subtiel he. En daar moesten Marc en Tomas me ook steeds aan herinneren, al werden zij net zo hard bekeken door de vrouwen haha. Maar ik lachte gewoon terug en zei sabaidee (hallo in Lao) en dan was t wel weer goed meestal. Op n gegeven moment toen we n hapje gjngen eten werd ij aangesproken door n groepje meisjes van n jaar of 14, of ze mn nummer mochten voor whatsapp haha, ik ben blijkbaar heel bijzonder ook voor de meisjes hier!! Geen bericht gehad alleen! Helaas kwamen we t tempel gebied niet in omdat ik te sexy gekleed was hahahaaa. Had n kort broekje aan (miss dat ze daarom ook wel zo keken oeps) en kon nergensssss iets van n sarong vinden. Uiteindelijk n rare lap stof gekocht die denk k gaat dienen als tafelkleed in Utrecht, maar lieve local hielp met omdoen dus had ik een rok! De avond afgesloten met tuktuk ritje in de intense regen naar de enige club in vientiane. Nog noooooooit zoiets afschuwlijks meegemaakt, die muziek stond zo hard en de slechtste dirty house ooit, verder waren er allleen maar locals wat wel grappig was. Snel naar huis gegaan, lange dag!

Donderdag rustig aan gedaan, met Tomas mee naar immigratie bureau voor zn visa aangezien ik niks beters te doen had. Toen n hele interessante local ontmoet die zn hele levensverhaal vertelde in zowel engels en frans! Leuk ook om locals te spreken, doordat t hier veel minder toeristisch is gebeurd dat zo veel sneller. Vervolgens de stad verkend, veel tempels en veel bijzondere rituelen gezien van locals (jammer alleen dat niemand daar engels spreekt zodat ze t uit kunnen leggen)! De stad is verder niet heel bijzonder mooi (erg lelijk eigenlijk). Als laatst n bezoekje gebracht aan cope, n rehabilitatie centrum opgericht na de enorme bombardering van Laos tijdens Vietnamese oorlog (hoop dat ik dit nu allemaal goed zeg!). Super indrukwekkend, alle verhalen en het goede werk dat ze doen met de protheses die ze maken. Zo interessant, zeker omdat dat iets is wat me zelf ook zo vet lijkt om aan kunnen mee te werken. Hapje gegeten en met zn vieren aan de rivier wat gedronken. Heb zoveel plezier met dit groepje, zo gelachen en heel goede gesprekken. Indrukwekkend hoe snel zoiets groeit in nog geen twee weken tijd. De rest van de avond gespendeerd met tafel voetbal spelen tegen enge lao vrouwen/meisjes/prostituees(????) in n foute kroeg met verder alleen maar oude kale dikke westerse mannen, stereotype seks toerisme... maar heel leuke avond gehad. Vrijdag van guesthouse gewisseld, aangezien we in n dorm lagen wat niet super chill was (bed was veeeeel te klein voor mijn enorme lichaam) en daarna regende t zo ongeveer de hele ochtend en begin van de middag (was wel lekker koel!) dus niks gedaan, geluncht en n lao massage genomen samen met Simone en Tomas. Heeeeeeeeeeerlijk, beter dan de thaise massage als je t mij vraagt. Genieten! Ook de vrouwtjes genoten geloof ik, ze bleven maar kletsen over Tomas hoorde ik achteraf van hem (ik was namelijk al bijna in slaap gevallen haha). Hij is n blonde westerse jonge kerel dus logisch hier haha. S avonds weer gepoold en spelletjes gedaan op de hotelkamer. Vandaag, zaterdag, gaan Simone en ik door naar het zuiden van Laos dus moeten we afscheid nemen! Rot, ik ben inmiddels wel gewend aan de vluchtige contacten en t snelle afscheid maar omdat ik zo veel met ze heb opgetrokken is dit toch anders! Maar ach, ze blijven allebei nog wel even in Azië dus wie weet!

Pffffff wat een update dit haha, kan wel boeken gaan schrijven. Hopelijk is t een logisch verhaal waar iets van te begrijpen valt. Fotos komen snel, maar via facebook!

1. Oma:
    8 november 2014
    hallo majoska, ik heb genoten van je verhaal(boek). Een kop koffie erbij en maar lezen.Ik begrijp, dat de natuur daar geweldig is.Wat een belevenis.Hier is alles oke'.Het accent wil niet goed op de "e".Jeanette is nu in equador. Vrijdag gegaan en dinsdag terug. Is wel lang voor het thuisfront. We hebben je gemist bij de "drie zussen". Het was heel gezellig, dat vond iedereen. Geurt en Bep zijn ook geweest met Hetty. Verder gaat hier alles gewoon door. Veel liefs van oma.
  2. Evertjan en tina:
    19 november 2014
    Hoi hoi Majoska , even een berichtje van ons , we hebben even niets laten horen,maar we blijven je wel volgen op je blog ! Leven mee met je verhalen , geniet d'r van voor je het weet zit je weer in Utrecht ! Grtj Evertjan en Tina