iets heel anders: vrijwilliger in orphange

7 oktober 2014 - San Pa Tong District, Thailand

Sinds vrijdag in Chiang mai, wat een rust zeg! Veeeeel beter dan bangkok (op khoa san road na dan...). Heel chill opgehaald door Friends for Asia (organisatie van vrijwilligerswerk) van t vliegveld; geen gedoe met bussen metros en taxies dus deze keer! Tegelijk met mij werden er ook n jongen en meisje opgehaald. Iedereen moe van zn vlucht en ik van mn enorme slaaptekort dus er heerste n doodse stilte. Mijn stem was (is) ook nog eens weg en wanneer je klinkt alsof je n pakkie shag per dag rookt, stimuleert dat mij ook niet tot praten. Dus mn eerste indruk was n beetje mwah, maar gelukkig (dat weet ik nu) zijn ze echt heel heel heel leuk! We zijn met 10 nieuwe vrijwilligers, uit canada, zwitserland, duitsland, Ierland en holland. Er was al n grote groep vrijwilligers in de vrijwilligershuizen, maar voor groot deel daarvan is komende vrijdag hun laatste dag.

Op de aankomstdag even chiang mai in geweest, uiteten, op de markt rondgelopen en toen naar het vrijwilligershuis op tijd naar bed! Zaterdag ochtend begon namelijk de orientation al om 9:00! Allereerst een thaise les waarvan ik alle woorden nu al weer vergeten ben haha. Op sawadee kha (= hallo) na dan maar dat zeg je dan ook honderd keer op n dag. Daarna werd allerlei informatie gegeven over de projecten en vervolgens over chiang mai: veel te zien en doen!! Daarna lunch in poepie sjiek restaurant, maar moet nog wel wennen aan t altijd eten van rijst voor de lunch. En al t spicy eten, ik zeg dan wel little bit spicy, maar mn mond staat nog steeds menigmaal in de fik. Daarna een tempel bezocht in chiang mai en een tour door de stad. Ze hebben hiero een massage salon waar vrouwen werken die in de gevangenis zitten en bijna hun tijd hebben uitgezeten. Slim! Werk ervaring op doen en alvast geld verdienen, maar toch n raar idee. Even een feitje tussendoor.

Na het programma met Josephine, Chatharina, Isabella, Andreas en Faye van intro groep een biertje gedronken, bij loco elvis en vervolgens ook nog in n heel schattig binnen tuintje met lieve rondhuppelende pluizige konijnen (meer adten dan rustig biertje doen, in tijd vergist oeps). Daarna moesten we de taxi halen naar het restaurant, ze hebben hier grappige taxis "red car" (ook in andere kleuren dan rood)! Restaurant was heel leuk, je zat op de grond op allemaal kussentjes en tijdens het eten was er een dans optreden, ze dansten heel traag en met hun handen, wel leuk om te zien en typisch thais. Heb helaas bijna alleen maar rijst op omdat het eten zoooooo spicy was wajo. Gelukkig hadden ze ook iets van heeeeeel lekker varkensvlees, jummie lekker dat halve ding naar binnen gewerkt. De wcs waren ook genieten, hurk wc en een emmer met water en een soort pan waarmee je zelf moest doortrekken .... goed systeem wel. S avonds de stad in gegaan met dezelfde groep, erruggggg gezellig uiteraard. Alleen duizend keer mn hoofd gestoten omdat ik door de alcohol steeds vergat te bukken slimmmmmmm majoska slim. Nu n bult op mn kop dus ik steek nog meer uit.

Zondagochtend weer orientation bestaande uit thaise les en andere gesprekken over t vrijwilligerswerk. Vervolgens geluncht en naar de overdekte markt gegaan. Daar allerlei thaise lekkeenijen geproefd, sommige lekkerder dan de anderen haha. En als afsluiter gefrituurde insecten. Heb een mini krekel gegeten bahhh gadver die textuur, smaak is ok. Vervolgens de middag gespendeerd met dezelfde groep op Andreas na want die was niet zo geïnteresseerd in n manicure en pedicure haha. Was heerlijk! Na duizend pogingen ging t kleurtje nagellak open dat ik wilde en thaise vrouw was helemaal gelukkig. Lieve mensen allemaal!! Ondertussen regende t heel hard, hebben we wat gegeten op de sunday night market en vervolgens ergens wat gedronken en op naar t restaurant met zogenaamd de beste pad thai. Was alleen even vergeten dat in pad thai pindas kunnen zitten dus terwijl iedereen al lekker aan t eten was, moest ik even wachten op n nieuw bord. Lekker slim! Maar t was niet de beste hebben we gezamenlijk besloten, helaas. S avonds met zn allen in de tuk tuk (lekker proppen) naar de night bazaar, die erg rustig was door t slechte weer. Daar hebben we wat geshopt en vond Faye 3000 baht (!!!!!) waarmee ze ons heeft getrakteerd op superrrr lekkere toetjes vet lief. Vervolgens lekker gaan slapen want morgen begint t dan!

Maandag! Beetje zenuwachtig omdat ik niet weet wat er gaat komen. Opgehaald door Tae, maar auto kaduk dus eerst een ander regelen. Na n rit van ong 50min bij care corner aangekomen. Wat een suuuuuper mooie natuur!! Prachtig hier. Word gerund door een aardig koppel dat prima Engels spreekt en de "mother" van het weeshuis is n op t eerste gezicht wat stuggere thaise vrouw maar denk dat dat aan t gebrekkige Engels ligt. Eerst met de hulp en haar dochter geholpen met schoonmaken en daarna een groepje van 4 jarigen vermaakt. Je merkt dat ze je begrijpen in simpel Engels, zo leuk!!! en ze staan zo open voor contact, al zijn sommige nog verlegen. Ze zijn zo schattig, een meisje lijkt ook preciesssss op dora hihi. Daarna lunch, heel lekker en niet zo spicy Thank God. De mother beter leren kennen, en ze is ook echt aardig. Aangezien de jonge kids nu gaan slapen en de ouderen om 4 thuis zijn van school heb ik nu even vrij. Lekker slapen en uitvinden of ik op wifi kan. Want zonder dat overleef ik t niet tot vrijdag! Ben namelijk de enige vrijwilliger hier.

Zoals je ziet inmiddels wifi! Eerste dag ging snel, wel nog onwennig. Ouderen kids kunnen beetje Engels spreken maar had gehoopt/gedacht dat ze meer zouden kunnen, maar ze willen wel leren want kreeg meteen een kinder bijbel onder mn neus om voor te lezen. Of ja voorlezen t ging woord voor woord en zij zeiden het dan na haha. Waar ik gisteren ook achterkwam is dat t weeshuis christelijk is. In de grote zolder op n heel groot podium inclusief instrumenten werd eerst een thais eo jongeren dag achtig liedje gezongen, heel cute. Daarna pakte iedereen de thaise bijbel erbij en toen begon t spektakel. Ricky (man die weeshuis runt) begon met preken en kids lazen mee in bijbel. Dochter van t koppel kan goed engels dus vertaalde t voor me, hij kan wel overtuigend spreeken zeg. Maaar.. toch niet helemaaaaal mijn ding. Toen naar mn hutje gegaan en gechilld. Vanmorgen ontbeten met Ricky en zn vrouw, met soep en french fries en n stukje wrap. Weer ns wat anders zullen we maar zeggen. Ze bidden dan weer niet voor t eten, vond ik vreemd is dat iets Nederlands ofzo? Met kids gespeeld en geknuffeld en daarna geluncht. Voel me soms alleen echt alsof ik te gast ben, terwijl ik echt wel zelf mn bordje af wil wassen, helpen koken en de kids naar bed doen. Ik merk dat ze niet echt gewend zijn aan vrijwilligers wat t allemaal moeilijker maakt. Iedereen heeft zooooo zn eigen taak en vaste routine. Maar hopelijk kan ik daar door heen prikken. Eerst nog even goed observeren hoe en wat. Ik vraaf me af of ik überhaupt iets bij draag tijdens deze paar dagen in t leven van deze kids, dus voelt t aan de ene kant wat egoistisch omdat ik hier wel veel van leer (geen idee in wat voor opzicht maar "dit doen" voelt wel goed) en meemaak hoe t is om hier te leven. Maar ja liefde, aandacht en engels gebrabbel aan horen is goed voor n mens. En hebben ze ook eens een REUSACHTIG lang blond meisje gezien (een meisje in t bijzonder is daar echt mee geobsedeerd ofzo haha vet lief). Stiekem kijk ik wel uit naar t weekend, leuke dingen doen met de andere gezellige vrijwilligers en mn "vrijheid" weer terug haha.

Heb hier alleen wifi op mn tablet trouwens, dus geen whatsapp! In de weekenden ben ik weer in de bewoonde wereld inclusief wifi op telefoon joepie. Fotos van deze mooie plek en (ik zeg dit echt tr vaak) teeeeeee schattige kids komen nog!

1. Tirza:
    7 oktober 2014
    Ah hopelijk een beetje plezier nog op je vrijwilligerswerk de komende tijd! Wel jammer dat je de enige vrijwilliger bent op die locatie, maar ze vinden het vast heel leuk dat je er bent :-)

Enne, ik zei bij het eten altijd 'not spicy' en dan kon ik het zeg maar net aan ;-)

X
  2. Majoska:
    8 oktober 2014
    Ja! Ik vind steeds meer mn plekje daar en vanmorgen toen ik aan kwam kwamen ze al op me afgestormd dus dat is n goed teken haha.

Haha oke doe ik voortaan, en ik eet de rode dingetjes niet op. Moet zeggen dat helpt intens goed haha. Liefssss
  3. Oma:
    8 oktober 2014
    Lieve Majoske, Ik begrijp aan je verhalen, dat je je heel goed vemaakt. Fijn dat je wat voor deze kinderen kunt doen. Ze missen zoveel. Geniet maar lekker van alles! veel liefs van oma.
  4. Elianne:
    11 oktober 2014
    Majoskiiii! Ik kan jou zo horen praten he als ik dit lees. Heel fijn, heb ik toch nog het gevoel alsof je een beetje hier bent hèhè.
    Het klinkt allemaal veel te tof! Wel spannend idd als enige vrijwilliger daar. Zal wel even tijd kosten om je draai te vinden, maar daarna zul je juist extra veel leren en meekrijgen denk ik:)
    Geniet van je weeeekkeeeend! xx
  5. Evertjan en tina:
    18 oktober 2014
    Lieve Majoska , hoorde van Teune dat je ga reizen nu, heel veel plezier en een fijne tijd daar , niet te lang weg blijven hoor! Bernadette heeft ons daar toen mee verrast . Geniet d'r van ! Groetjes Evert jan en Tins